Motorola investerer i mobil virtualisering

Kan du ikke vælge mellem Blackberry og Windows Mobile? I fremtiden kan du måske købe en telefon med begge styresystemer.

Artikel top billede

Computerworld News Service: VirtualLogix giver mobilproducenter mulighed for at bruge virtualisering til at køre to styresystemer på én telefon.

Virksomheden har netop offentliggjort, at Motorola er dens nye investor, som dermed slutter sig til Intel, Cisco og Texas Instruments.

Det er usandsynligt, at netop disse to styresystemer vil blive udbudt på samme telefon, men mobilproducenterne er interesserede i mobil virtualisering, fordi det kan forbedre sikkerheden og reducere omkostningerne, fortæller VirtualLogix’ marketingchef, Mark Milligan.

De fleste mobile styresystmer, herunder den proprietære software, der bruges på de fleste mobiltelefoner på markedet, er lukkede.

”Årsagen til det er frygt for, at det vil skabe for store sikkerhedsproblemer, hvis man låser dem op,” fortæller Mark Milligan.

Ved at bruge virtualisering kan mobilproducenterne køre ét styresystem, der styrer vigtige basale telefonfunktioner og adskille det fra et andet system, slutbrugeren kan tilpasse til sine egne behov.

[b]Funktioner beskyttes/b]
Ved at adskille de to systemer beskyttes de basale telefonfunktioner mod at blive ødelagt af de applikationer, brugeren downloader.

På nuværende tidspunkt bruges VirtualLogix’ produkter til at reducere omkostningerne ved telefonudvikling ved at gøre det muligt for producenterne at bruge en enkelt chip i telefoner med multimedie-funktioner.

For eksempel kan NXP Semiconductor bruge én processor til at køre det trådløse net og Linux styresystem. Dét ville normalt kræve en separat applikations-processor, fortæller Mark Milligan.

”Det giver mulighed for at bygge en telefon med multimedie-funktioner for under 500 kroner,” siger han.

Motorolas interesse i VirtualLogix skyldes primært virksomhedens mobiltelefoner, men Motorola har også vist interesse i at bruge til til virtualisering i sit netværksudstyr, fortæller Peter Richards, administerende direktør for VirtualLogix.

Oversat af Mille Bindslev

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S

Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job