Han har gjort DONG klar til den store verden

CIO 2008 kandidat: Fra at have ansvaret for den gennemgribende it-mæssige del af fusionen mellem seks energiselskaber skifter Michael Moesgaard fokus til forretningsdelen.

Artikel top billede

Michael Moesgaard, CIO, DONG Energy, er klar til at skifte fokus. It-delen er ved at være på plads, så nu står den på internationalisering. Foto: Mikael Rieck

Den it-mæssige fusion af energiselskaberne DONG, Elsam, E2, Københavns Energis el-aktiviteter, Frederiksberg Forsyning og NESA har fyldt meget i Michael Moesgaards hverdag.

Derfor har medarbejdersiden trukket en del af it-lederens tid.

Men fra næste år skifter han fokus fra at bruge tid på fundamentarbejdet til den forretningsorienterede del – helt konkret står den på internationalisering.

For nu er systemerne forberedt på videreudvikling af forretningen og strategiske satsninger som opkøb eller partnerskaber.

Den gennemgribende proces tog sin start i 2005 og nu er 80 procent af fundamentet færdigt.

Blandt andet har medarbejderne fået en fælles mail, medarbejderportal og regnskabskonsolidering.

Den 43-årige civilingeniør, der er uddannet på DTU, ville ikke kunne gennemføre den gennemgribende ændring uden ledelsens opbakning. For koncernledelsen havde en vilje til at gøre det på den rigtige måde og ikke flette gamle systemer i et kludetæppe.

Den gennemgribende ændring, der også har været den billigste investering, har givet mulighed for virksomheden at være på forkant.

For det store arbejde med at skabe den nye governance-struktur har givet mulighed for at opdage behov, som forretningen ikke altid får øje på.

Desuden har systemenerne skabt grobund for en ensartet virksomhed, der i bund og grund rummer seks forskellige kulturer i form af fusionen.

Aller sværest var udfordringen for halvandet år siden, og det var også her Michael Moesgaard trak på sin baggrund som konsulent og gik analytisk til sagen.

Før han blev it-chef i DONG i 2004, arbejdede Michael Moesgaard i mange år som konsulent hos blandt andre Andersen Consulting og senere Accenture.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly