Facebook lægger udvikling ud som open source

Facebook udgiver dele af sin applikationsudviklings-platform som open source-software for at gøre det lettere for programmører at lave applikationer siden.

Computerworld News Service: Facebook kommer til at tilbyde 'det meste' af den kode, der kører platformen som open source plus implementering af de mest populære metoder og tags.

Det er endnu et skridt i Facebooks ordning for eksterne udviklere, der blev sat i gang for lidt over et år siden, da virksomheden åbnede platformen for dem.

Siden da har 400.000 udviklere lavet omkring 24.000 applikationer til Facebook.

Tiltaget er også en reaktion på Googles OpenSocial – et forsøg på at etablere et standard sæt af API’er (application programming interfaces), der gør det muligt for udviklere at lave social networking-applikationer, der kan køre på flere sider med mindre modifikationer.

Nonprofit-organisation
OpenSocial bliver generelt betragtet som en konkurrent til Facebooks platform, fordi iagttagere mener, det kan gøre det lettere for social networking sites at matche Facebooks store udvalg af tredjeparts-applikationer.

Yahoo, AOL og Myspace, Facebooks største konkurrent, hører til gruppen af tilhængere af OpenSocial.

I marts dannede de tre en nonprofit-organisation for at støtte OpenSocials platform som en neutral community-styret specifikation.

Med open source-delene af koden forventer Facebook, at det blandt andet vil være lettere for udviklerne at teste og tilpasse deres applikationer og lave deres egne værktøjer.

Facebook Open Platform – eller fbOpen som open source-delen af platformen hedder – kan udvides, så udviklere kan lave deres egne tags og API-metoder, lyder det fra Facebook.

Open source-delen af platformen indeholder REST API, FBML parser, FQL parser og FBJS sanitizer and proxy, oplyser Facebook.

Det meste af open source-koden bliver gjort tilgængelig via Common Public Attribution Licence, mens FBML parser er styret af Mozilla Public License (MPL).

Nød lærer nøgen kvinde...
Gartner-analytiker Ray Valdes kalder fbOpen et godt træk, der er nødvendigt for Facebook for at konkurrere mod OpenSocial.

”OpenSocial vinder terræn og bliver mere virkelig, hvor det tidligere stort set bare var en flok mennesker, der talte om specifikationen. Den specifikation bliver nu implementeret og taget i brug,” udtaler Ray Valdes.

Derudover var OpenSocial ikke særlig open sourced, men det har også udviklet sig til et punkt, hvor det nu er en reel del af open source-porteføljen til social networking-applikationer, siger han.

Tiltaget kommer også som en del af Facebooks reaktion på den overordnede tendens til større interoperabilitet væk fra 'walled garden'-sites og mod open web og data-portabilitet, lyder det fra Ray Valdes.

”Det var nødvendigt, at Facebook reagerede som de gjorde. Om virksomhedens tiltag er tilstrækkeligt, afhænger af populariteten blandt udviklere og partnere,” mener Ray Valdes.

Oversat af Mille Bindslev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud strategy 2020 - fokus på management teknologier til hybrid cloud og multi cloud samt compliance aspektet

På Cloud Strategy 2020 tegner vi billedet af en cloud-verden, der strækker sig langt ud over landegrænserne, og hvor mange valg skal træffes, hvis du skal have fuldt udbytte. Mød eksperter, leverandører og andre cloud-brugere og bliv inspireret til nye satsninger i din egen virksomhed.

29. september 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

30. september 2020 | Læs mere


Giv dit salg og kundeservice et løft med Dynamics 365

Microsoft har sat turbo på udviklingen af Dynamics 365, som er stærkere, mere omfattende og mere fleksibel end nogensinde før. Resultatet er et hav af nye muligheder. Både for dig, som allerede bruger dele af Dynamics' ERP-funktionalitet, og for dig som vil høste fordelene af alle de andre smarte funktioner, Dynamics 365-platformen byder på.

06. oktober 2020 | Læs mere






Premium
Anne Marie Engtoft Larsen gør klar til at rejse til USA som Danmarks nye tech-ambassadør: "Jeg har glædet mig helt vildt"
Interview: Om få dage drager Anne Marie Engtoft Larsen til Silicon Valley, hvor hun indtager embedet som Danmarks nye tech-ambassadør. "Mit mandat bliver at at fokusere på, hvordan vi skaber handling," siger hun i sit første interview som Danmarks tech-ambassadør.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.