Han er bindeleddet i Kriminalforsorgen

CIO 2008 kandidat: Som tidlligere jurist ved Lars Vinther, hvordan forretningen fungerer i Justitsministeriet. Indsigten har fået ham til at opbygge et klientsystem til nemmere journalhåndtering af indsatte.

Artikel top billede

Den største udfordring for Lars Vinther har været at få udmøntet strategier på grundlag af direktionens visioner. Foto: Mikael Rieck

Med en temmelig bred stilling som it-leder i Kriminalforsorgen har Lars Vinther skabt et klientsystem, der giver et overblik over den enkelte indsat på tværs af institutioner.

”Når der i gamle dage kom en ny indsat, startede vi forfra med en journal – nu genbruges oplysningerne. Vi har en del 'stamkunder', og når vi har oplysningerne registreret, er det rimelig nemt at starte op. Der kommer i gennemsnit 23.000 indsatte om året,” siger Lars Vinther.

Efterhånden har kriminalforsorgen 200.000 kunder i hovedsystemet, der dagligt bliver brugt af mellem 1.000 og 1.200 mennesker.

Med en baggrund som jurist har it-leder Lars Vinther et indgående kendskab til Justitsministeriets forretningsområde og virke. Desuden er han it-udannet, og det skaber den rette kombination for forsorgen.

Før Lars Vinther kom til Kriminalforsorgen, var han ansat hos IBM i nogle år som sælger.

Brugervenlighed i fokus

”I begyndelsen var det en meget begrænset stilling, idet vi var ganske få,” fortæller it-lederen.

Men i 1999 fik Kriminalforsorgen ekstra tilskud fra Finansministeriet til at udvikle it. Fra 1999 til i dag har it-afdelingen bevæget sig til en digitaliseringsgrad på omkring 40 procent.

”Lige nu afventer vi et tættere samarbejde med de andre institutioner som politi og domstole for at være helt digitaliserede,” forklarer it-lederen.

Den største udfordring for Lars Vinther har været at få udmøntet strategier på grundlag af direktionens visioner.

Det er brugervenlighed, så man kan lokke den enkelte fængselsfunktionær væk fra blyanten og over til pc’en.

Det, synes it-lederen, er lykkedes ret godt, for stort set de fleste funktionærer anvender pc’er i dag.

Hele forretningsområdet, som er de indsatte, er fuldt digitaliseret, og al sagsbehandling foregår via it-systemer.

”Vi har fået lavet en meget fleksibel og moderne installation, idet vi har fået det hele centraliseret allerede tilbage i 1999. Når vi åbner og lukker institutioner, er det forholdsvis nemt at skrue op og ned for blusset," siger han.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S