Han er bindeleddet i Kriminalforsorgen

CIO 2008 kandidat: Som tidlligere jurist ved Lars Vinther, hvordan forretningen fungerer i Justitsministeriet. Indsigten har fået ham til at opbygge et klientsystem til nemmere journalhåndtering af indsatte.

Artikel top billede

Den største udfordring for Lars Vinther har været at få udmøntet strategier på grundlag af direktionens visioner. Foto: Mikael Rieck

Med en temmelig bred stilling som it-leder i Kriminalforsorgen har Lars Vinther skabt et klientsystem, der giver et overblik over den enkelte indsat på tværs af institutioner.

”Når der i gamle dage kom en ny indsat, startede vi forfra med en journal – nu genbruges oplysningerne. Vi har en del 'stamkunder', og når vi har oplysningerne registreret, er det rimelig nemt at starte op. Der kommer i gennemsnit 23.000 indsatte om året,” siger Lars Vinther.

Efterhånden har kriminalforsorgen 200.000 kunder i hovedsystemet, der dagligt bliver brugt af mellem 1.000 og 1.200 mennesker.

Med en baggrund som jurist har it-leder Lars Vinther et indgående kendskab til Justitsministeriets forretningsområde og virke. Desuden er han it-udannet, og det skaber den rette kombination for forsorgen.

Før Lars Vinther kom til Kriminalforsorgen, var han ansat hos IBM i nogle år som sælger.

Brugervenlighed i fokus

”I begyndelsen var det en meget begrænset stilling, idet vi var ganske få,” fortæller it-lederen.

Men i 1999 fik Kriminalforsorgen ekstra tilskud fra Finansministeriet til at udvikle it. Fra 1999 til i dag har it-afdelingen bevæget sig til en digitaliseringsgrad på omkring 40 procent.

”Lige nu afventer vi et tættere samarbejde med de andre institutioner som politi og domstole for at være helt digitaliserede,” forklarer it-lederen.

Den største udfordring for Lars Vinther har været at få udmøntet strategier på grundlag af direktionens visioner.

Det er brugervenlighed, så man kan lokke den enkelte fængselsfunktionær væk fra blyanten og over til pc’en.

Det, synes it-lederen, er lykkedes ret godt, for stort set de fleste funktionærer anvender pc’er i dag.

Hele forretningsområdet, som er de indsatte, er fuldt digitaliseret, og al sagsbehandling foregår via it-systemer.

”Vi har fået lavet en meget fleksibel og moderne installation, idet vi har fået det hele centraliseret allerede tilbage i 1999. Når vi åbner og lukker institutioner, er det forholdsvis nemt at skrue op og ned for blusset," siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S