Han er bindeleddet i Kriminalforsorgen

CIO 2008 kandidat: Som tidlligere jurist ved Lars Vinther, hvordan forretningen fungerer i Justitsministeriet. Indsigten har fået ham til at opbygge et klientsystem til nemmere journalhåndtering af indsatte.

Artikel top billede

Den største udfordring for Lars Vinther har været at få udmøntet strategier på grundlag af direktionens visioner. Foto: Mikael Rieck

Med en temmelig bred stilling som it-leder i Kriminalforsorgen har Lars Vinther skabt et klientsystem, der giver et overblik over den enkelte indsat på tværs af institutioner.

”Når der i gamle dage kom en ny indsat, startede vi forfra med en journal – nu genbruges oplysningerne. Vi har en del 'stamkunder', og når vi har oplysningerne registreret, er det rimelig nemt at starte op. Der kommer i gennemsnit 23.000 indsatte om året,” siger Lars Vinther.

Efterhånden har kriminalforsorgen 200.000 kunder i hovedsystemet, der dagligt bliver brugt af mellem 1.000 og 1.200 mennesker.

Med en baggrund som jurist har it-leder Lars Vinther et indgående kendskab til Justitsministeriets forretningsområde og virke. Desuden er han it-udannet, og det skaber den rette kombination for forsorgen.

Før Lars Vinther kom til Kriminalforsorgen, var han ansat hos IBM i nogle år som sælger.

Brugervenlighed i fokus

”I begyndelsen var det en meget begrænset stilling, idet vi var ganske få,” fortæller it-lederen.

Men i 1999 fik Kriminalforsorgen ekstra tilskud fra Finansministeriet til at udvikle it. Fra 1999 til i dag har it-afdelingen bevæget sig til en digitaliseringsgrad på omkring 40 procent.

”Lige nu afventer vi et tættere samarbejde med de andre institutioner som politi og domstole for at være helt digitaliserede,” forklarer it-lederen.

Den største udfordring for Lars Vinther har været at få udmøntet strategier på grundlag af direktionens visioner.

Det er brugervenlighed, så man kan lokke den enkelte fængselsfunktionær væk fra blyanten og over til pc’en.

Det, synes it-lederen, er lykkedes ret godt, for stort set de fleste funktionærer anvender pc’er i dag.

Hele forretningsområdet, som er de indsatte, er fuldt digitaliseret, og al sagsbehandling foregår via it-systemer.

”Vi har fået lavet en meget fleksibel og moderne installation, idet vi har fået det hele centraliseret allerede tilbage i 1999. Når vi åbner og lukker institutioner, er det forholdsvis nemt at skrue op og ned for blusset," siger han.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S