Branchefolk: Vi har brug for flat rate nu

Teknologien er klar til at levere værdifuldt indhold til mobiltelefoner, men priserne for mobildata holder udviklingen tilbage. Flat rate er vejen frem, mener indholdsproducenterne.

Artikel top billede

Prisen for at hente data ned på mobilen er alt for høj og ugennemskuelig. Bare det at downloade et videoklip kan være en dyr affære, og det gør det problematisk at levere mobilt indhold, som ikke betyder store udgifter for modtageren.

Det mener producenterne af mobilt indhold, som er frustrerede over teleselskabernes forretningsmodeller.

Rent teknisk er der ikke noget i vejen for at gøre filmtrailere, spil og andet indhold tilgængeligt på nettet, men selv om der er tale om komprimerede udgaver, kan det hurtigt koste en bondegård at være online.

Svaret er ifølge procucenterne flat rate abonnementer, hvor der betales en fast pris, og så man kan hente al den data, man lyster, uden at skulle tænke på forbrug. Det er konklusionen blandt branchefolk, som var samlet til konferencen Mobile Copenhagen torsdag.

Markedsføring mod børn

En af de mest problematiske situationer foregår omkring den markedsføring, der normalt rettes mod den yngre del af befolkningen. Indlæringsevnen er høj, og der er derfor ikke noget praktisk i vejen for, at de kan udnytte de muligheder, mobilt indhold tilbyder.

Men hvis det ikke foregår under kontrollerede forhold, risikerer børnene hurtigt at bruge en masse penge, uden at opdage det. Og det er et problem.

”Det gør det meget svært at distribuere indhold via den mobile platform, før vi har vished om, at det foregår etisk, og er gratis for modtageren,” siger Nikki Sørensen, digital media manager for SF Film.

Selv om der findes flat rate abonnementer, er prisen for høj til, at det er tilstrækkelig udbredt.

Grundlaget er der

Frustrationen er særligt høj, fordi virksomhederne ved, at kunderne er klar til at bruge mobilt indhold i langt højere grad end nu, men viger tilbage på grund af priserne.

”I forbindelse med Tour de France sidste år, konverterede vi 33 procent af vores SMS-brugere til data, så der er helt sikkert interesse for det,” fortæller Jan Hoffmann, mobil manager hos TV2.

Den mobile platform har i mange år haft stigende interesse i erhvervslivet og indgår i de fleste markedsføringskampagner. Derfor er logistikken også på plads, og selv om mobile kampagner jævnligt lanceres, skal der holdes godt øje med hvad det er, man beder modtageren om at hente rent størrelsesmæssigt.

Samtidig er der geografiske begrænsninger, som gør det næsten umuligt at nå hele befolkningen.

Hvis udviklingen indenfor mobilt indhold og de tjenester, som kan leveres, skal vokse, er teleselskaberne altså nødt til at tænke i nye baner. Ligesom de tidligere internetopkoblinger er overgået til fastpris bredbånd, håber producenterne på, at det samme snart vil ske omkring mobildata.

”Vi har simpelthen brug for flat rate nu,” siger Jan Hoffmann afsluttende.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job