Cirkulære: Slut med håbløse statslige it-projekter

Fremover skal alle statens myndigheder lave en business case på it-projekter, der har et budget på over 10 millioner kroner. Det give mere rationelle it-projekter, mener Finansministeriet.

Artikel top billede

Hvert login på sundhed.dk koster 78 kroner, og hvert besøg på borger.dk koster ni kroner.

Men er projekterne rentable, hvis man medregner besparelser i forhold til for eksempel færre telefonopkald til embedsmændene?

Det spørgsmål skal statslige it-projekter med et budget på over 10 millioner kroner kunne svare på i fremtiden.

Finansministeriet har nemlig udsendt et cirkulære, der siger, at det er et obligatorisk krav at lave en business case til større it-projekter.

"Vi har set eksempler på, at der ikke er blevet lavet business cases, så derfor er det blevet gjort obligatorisk," siger kontorchef Lars Frelle-Petersen fra Finansministeriet.

Værktøj til myndigheder

Han fortæller, at den fælles standard for at lave business cases giver myndighederne mulighed for at sammenligne projekter og i højere grad opbygge kompetencer på området.

Tidligere har det været præget af eksterne konsulenter.

Der er tale om et værktøj for den enkelte myndighed, så der er ikke pligt til at indsende sin business case til Finansministeriet, oplyser Lars Frelle-Petersen.

Målet er at skabe overblik decentralt over de fordele, der måtte være ved at investere i det enkelte it-projekt.

"Det kan både være økonomiske gevinster, men også kvalitative fordele som bedre sagsbehandling," siger han.

ITEK: God idé
Hos ITEK under Dansk Industri roser man ideen.

"Jeg synes, det er rigtigt god idé, at staten nu - omsider - stiller krav om business cases for mellemstore og større it-investeringer," siger direktør Tom Togsverd fra ITEK.

Han forklarer, at langt de fleste private virksomheder gør det allerede.

"Det er simpelthen et kundekrav, at gevinsterne på forhånd kan dokumenteres," siger han.

Direktøren mener, at det er særligt interessant at udarbejde business cases på det offentlige område, fordi mange tidligere undersøgelser har sat spørgsmålstegn ved, om der overhovedet var en gevinst.

"Og navnligt om denne gevinst blev taget hjem - således at frigjort personale kunne overføres til andre områder," siger Tom Togsverd.

"Med et obligatorisk krav om business cases for alle projekter over 10 millioner kroner får vi et skærpet fokus på, hvordan it kan skabe enten serviceforbedringer og/eller effektiviseringer - og dermed mere tilfredse kunder," siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Midtjylland

    Folkekirkens Nødhjælp

    ERP IT System Owner

    Københavnsområdet

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil