Cirkulære: Slut med håbløse statslige it-projekter

Fremover skal alle statens myndigheder lave en business case på it-projekter, der har et budget på over 10 millioner kroner. Det give mere rationelle it-projekter, mener Finansministeriet.

Artikel top billede

Hvert login på sundhed.dk koster 78 kroner, og hvert besøg på borger.dk koster ni kroner.

Men er projekterne rentable, hvis man medregner besparelser i forhold til for eksempel færre telefonopkald til embedsmændene?

Det spørgsmål skal statslige it-projekter med et budget på over 10 millioner kroner kunne svare på i fremtiden.

Finansministeriet har nemlig udsendt et cirkulære, der siger, at det er et obligatorisk krav at lave en business case til større it-projekter.

"Vi har set eksempler på, at der ikke er blevet lavet business cases, så derfor er det blevet gjort obligatorisk," siger kontorchef Lars Frelle-Petersen fra Finansministeriet.

Værktøj til myndigheder

Han fortæller, at den fælles standard for at lave business cases giver myndighederne mulighed for at sammenligne projekter og i højere grad opbygge kompetencer på området.

Tidligere har det været præget af eksterne konsulenter.

Der er tale om et værktøj for den enkelte myndighed, så der er ikke pligt til at indsende sin business case til Finansministeriet, oplyser Lars Frelle-Petersen.

Målet er at skabe overblik decentralt over de fordele, der måtte være ved at investere i det enkelte it-projekt.

"Det kan både være økonomiske gevinster, men også kvalitative fordele som bedre sagsbehandling," siger han.

ITEK: God idé
Hos ITEK under Dansk Industri roser man ideen.

"Jeg synes, det er rigtigt god idé, at staten nu - omsider - stiller krav om business cases for mellemstore og større it-investeringer," siger direktør Tom Togsverd fra ITEK.

Han forklarer, at langt de fleste private virksomheder gør det allerede.

"Det er simpelthen et kundekrav, at gevinsterne på forhånd kan dokumenteres," siger han.

Direktøren mener, at det er særligt interessant at udarbejde business cases på det offentlige område, fordi mange tidligere undersøgelser har sat spørgsmålstegn ved, om der overhovedet var en gevinst.

"Og navnligt om denne gevinst blev taget hjem - således at frigjort personale kunne overføres til andre områder," siger Tom Togsverd.

"Med et obligatorisk krav om business cases for alle projekter over 10 millioner kroner får vi et skærpet fokus på, hvordan it kan skabe enten serviceforbedringer og/eller effektiviseringer - og dermed mere tilfredse kunder," siger han.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S