Ekspert: Jubii er attraktiv - men misligholdt

Der skal postes mange penge i udvikling og markedsføring, før Jubii atter kan gøre sig gældende, vurderer medieanalytiker.

Artikel top billede

Administrerende direktør i Jubii, Peter Lundsgaard, står med et godt produkt, mener medieanalytiker. Men det kræver en kærlig hånd.

Den danske søgeportal Jubii har længe været på udkig efter en ny ejer.

Den er nu fundet, lød det i går fra Jubiis danske direktør, Peter Lundsgaard. Hvem det er, ved han imidlertid ikke endnu.

Men der har været mange om budet, vurderer medieanalytiker Henrik Schultz fra Argo, tidligere Kaupthing Bank.

"Jeg er helt sikker på, at der er mange, der er interesserede i Jubii", siger han.

"Jubii er attraktiv. Ikke så attraktiv som den var engang, men det er en trafikmaskine. Godt nok er den dumpet ned under de 10 mest populære sider i Danmark, men den kan sikkert bankes op igen, hvis man finder den rigtige køber," vurderer Henrik Schultz.

Et brand der kræver markedsføring

Selvom Jubii altså ikke længere når fordums styrke, mener Henrik Schultz, at Jubii fundamentalt sidder på et godt brand. Det er bare ikke fulgt med tiden.

"Der ligger fundamentalt en værdi i Jubii, selvom portalen efter min mening er blevet noget misligholdt de seneste år," siger han.

Køberen af Jubii får derfor mest et brand, vurderer Henrik Schultz.

"Man får først og fremmest et brand. Det består af mange ting. Det kan være en vane, en tidligere brug som startside for eksempel," siger han.

Og netop Jubiis glorværdige historie som mange danskeres foretrukne søgeportal i sluthalvfemserne, skal nu være med til at sælge et produkt, der efter Henrik Schultz' mening har overskredet sidste salgsdato.

"Jubii er mere et historisk brand, men selskabet har stadig en værdi, selvom det konkrete produkt i dag ikke er så imponerende, som det var for bare få år tilbage," siger han.

Kan en dansk køber redde Jubii?

Henrik Schultz mener, at sandsynligheden for, at der er fundet en dansk køber er til stede. Men det bliver dyrt at bygge Jubii op igen.

"Der skal investeres meget i marketing og udvikling. Betydelige beløb, men jeg tror helt sikkert, der findes danske købere. Spørgsmålet er, om de har ressourcer nok," siger han.

Det er nemlig ikke kun et spørgsmål om kapital, lyder vurderingen.

"Der tænker jeg ikke bare på penge, men også på om de har marketingkraft, teknologisk evne og viden til at løfte Jubii, som jeg mener, der er behov for. Jubii behøver nye kræfter," siger Henrik Schultz.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Form fremtidens IT-serviceplatform - søg stillingen som Change Manager i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job