Grøn it styrer udenom krisen

Klima-it: De klimavenlige it-løsninger rammes ikke af finanskrisen. Virksomhederne ser dem som besparelser, og det er netop, hvad de har brug for.

Artikel top billede

Virksomhederne har en helt pragmatisk og økonomisk tilgang til grøn it og klimavenlige løsninger. Derfor rammes investeringerne i grøn it ikke af finanskrisen.

Det viser en undersøgelse, som analysehuset Forrester har foretaget blandt mere end 1.000 virksomheder, med besvarelser fra 1.500 it-folk, heraf de 33 procent i Europa.

Virksomhederne vil fortsætte med at investere i grøn it, og ti procent af virksomhederne vil endda accelerere den grønne indsats.

Mere end to tredjedele af de spurgte siger, at hovedmotivet til at købe de grønne it-løsninger er ønsket om at spare penge.

Det billede er mest udtalt hos de amerikanske respondenter i undersøgelsen, mens asiater og europæere i højere grad angiver ønsket om et godt image som hovedmotiv.

Grøn hæder fra FN

It-leverandøren Topnordic og moderkoncernen Ementor er netop blevet optaget i FN's Climate Neutral Network, som en anerkendelse fra verdensorganisation af virksomhedens plan om at reducere dens egen CO2-udledning med 13 procent i 2009, og være helt og aldeles CO2-neutral i 2010.

Som deltager i FN's klima-organisation skal Ementor-koncernen dokumentere sine klima-initiativer, og hvad der bliver gjort for at følge op på dem.

Hanne Elisabeth Lind, som er produktchef for grøn it i Ementor ASA, nikker genkendende til resultatet af Forrester-undersøgelsen.

"Kunderne er meget optaget af grønne it-løsninger. Det gælder især deres datacenter-faciliteter og tynde klienter," fortæller hun.

Hun mener, at virksomhedernes interesse for grøn it skyldes lige dele ønsket om at spare, og ønsket om at bidrage til en bedre og mere miljørigtig verden.

"Medarbejderen er meget optaget af, at de repræsenterer en virksomhed, der tager hensyn til miljøet, og ledelsen vil gerne profilere virksomheden som samvittighedsfuld. Og samtidig er der jo penge at hente i at reducere strømforbrug og flyrejser, " siger Hanne Elisabeth Lind.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car