Grøn it styrer udenom krisen

Klima-it: De klimavenlige it-løsninger rammes ikke af finanskrisen. Virksomhederne ser dem som besparelser, og det er netop, hvad de har brug for.

Artikel top billede

Virksomhederne har en helt pragmatisk og økonomisk tilgang til grøn it og klimavenlige løsninger. Derfor rammes investeringerne i grøn it ikke af finanskrisen.

Det viser en undersøgelse, som analysehuset Forrester har foretaget blandt mere end 1.000 virksomheder, med besvarelser fra 1.500 it-folk, heraf de 33 procent i Europa.

Virksomhederne vil fortsætte med at investere i grøn it, og ti procent af virksomhederne vil endda accelerere den grønne indsats.

Mere end to tredjedele af de spurgte siger, at hovedmotivet til at købe de grønne it-løsninger er ønsket om at spare penge.

Det billede er mest udtalt hos de amerikanske respondenter i undersøgelsen, mens asiater og europæere i højere grad angiver ønsket om et godt image som hovedmotiv.

Grøn hæder fra FN

It-leverandøren Topnordic og moderkoncernen Ementor er netop blevet optaget i FN's Climate Neutral Network, som en anerkendelse fra verdensorganisation af virksomhedens plan om at reducere dens egen CO2-udledning med 13 procent i 2009, og være helt og aldeles CO2-neutral i 2010.

Som deltager i FN's klima-organisation skal Ementor-koncernen dokumentere sine klima-initiativer, og hvad der bliver gjort for at følge op på dem.

Hanne Elisabeth Lind, som er produktchef for grøn it i Ementor ASA, nikker genkendende til resultatet af Forrester-undersøgelsen.

"Kunderne er meget optaget af grønne it-løsninger. Det gælder især deres datacenter-faciliteter og tynde klienter," fortæller hun.

Hun mener, at virksomhedernes interesse for grøn it skyldes lige dele ønsket om at spare, og ønsket om at bidrage til en bedre og mere miljørigtig verden.

"Medarbejderen er meget optaget af, at de repræsenterer en virksomhed, der tager hensyn til miljøet, og ledelsen vil gerne profilere virksomheden som samvittighedsfuld. Og samtidig er der jo penge at hente i at reducere strømforbrug og flyrejser, " siger Hanne Elisabeth Lind.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S