Ny TDC-boss opruster til tv-krig

TDC's nye topleder retter nu koncernens samlede arsenal mod konkurrenterne i tv-markedet. Bundling af løsninger skal holde TDC på toppen. Første skud er en triple play-løsning.

Artikel top billede

TDC's nye topchef er klar med en ny strategi. Tele-giganten er med et tripleplay-produkt i offensiven på tv-markedet. Foto: Jørgen True/TDC

Det danske tv-marked står over for en omvæltning, og nu kommer der et udspil fra Danmarks suverænt største televirksomhed, TDC. Et såkaldt triple play-produkt skal være med til at udbygge virksomhedens position på især tv-markedet.

Det nye produkt fra TDC, HomeTrio, markerer et strategiskifte fra telegiganten, som nu vil koble løsninger fra de forskellige dele af TDC sammen i produkter. Det nye produkt rummer telefoni, bredbånd og digitalt tv.

"Vi er på vej ind i en strategi, hvor vi leverer indhold og differentierer os fra vores konkurrenter ved at have bedre indhold," siger TDC's nye administrerende direktør, Henrik Poulsen, der overtog direktørstolen for blot et par måneder siden.

Senere på året slukkes det analoge tv-signal i Danmark, og det er blandt andet derfor, TDC har satset stort på at få triple play-produktet klar allerede nu. Ifølge koncerndirektør i TDC Fastnet Norden, Carsten Dilling, har det taget fire måneder at få det nye produkt på plads, en proces TDC plejer at bruge op til 15 måneder på.

Målsætningen er at sætte sig på en større del af tv-markedet i forbindelse med overgangen fra analogt til digitalt signal på det antennebaserede sendenet. Carsten Dilling fortæller, hvorfor TDC har haft så travlt.

"Alle tv-seere skal forholde sig til det senere i år. Der er omkring 350.000 husstande, som skal ud og købe en modtageboks af den ene eller den anden slags," siger Carsten Dilling.

Stort arsenal

Når det kommer til krigen om tv-seernes gunst og konkurrencen på triple play-løsninger regner Henrik Poulsen og Carsten Dilling med, at TDC blandt andet har en fordel, fordi selskabet har en attraktiv tv-pakke.

Samtidig fortæller Carsten Dilling, at TDC allerede i løbet af foråret vil koble endnu flere produkter sammen i bundlede produkter. Det produkt, TDC lancerede i dag, giver mulighed for gratis oprettelse af et mobilabonnement og mobilt bredbånd. I løbet af foråret vil der komme flere mobilløsninger i pakkerne.

Carsten Dilling vurderer over for Computerworld, at konkurrencen først og fremmest kommer til at stå mellem de tre store nordiske spillere: TDC, Telia og Telenor gennem Cybercity. Desuden ser han Fullrate og elselskaberne som spillere, der kan gøre sig gældende.

Den tekniske del af TDC's bundling-strategi betyder, at tv-løsningerne vil være tilgængelige for omkring 90 procent af husstandene, men kun 75 procent skal forvente at kunne købe de mest avancerede løsninger.

For at åbne for flere kunder er TDC ved at lave en lang række minicentraler, som minimerer den afstand, som datatrafikken skal sendes over kobbernettet. Minicentralerne gør det muligt at øge hastigheden, da hastigheden forringes, jo længere data skal transporteres over kobber.

Sidste år etablerede TDC 160 minicentraler, og i år forventer selskabet at bygge 260 minicentraler mere.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S