Ny TDC-boss opruster til tv-krig

TDC's nye topleder retter nu koncernens samlede arsenal mod konkurrenterne i tv-markedet. Bundling af løsninger skal holde TDC på toppen. Første skud er en triple play-løsning.

Artikel top billede

TDC's nye topchef er klar med en ny strategi. Tele-giganten er med et tripleplay-produkt i offensiven på tv-markedet. Foto: Jørgen True/TDC

Det danske tv-marked står over for en omvæltning, og nu kommer der et udspil fra Danmarks suverænt største televirksomhed, TDC. Et såkaldt triple play-produkt skal være med til at udbygge virksomhedens position på især tv-markedet.

Det nye produkt fra TDC, HomeTrio, markerer et strategiskifte fra telegiganten, som nu vil koble løsninger fra de forskellige dele af TDC sammen i produkter. Det nye produkt rummer telefoni, bredbånd og digitalt tv.

"Vi er på vej ind i en strategi, hvor vi leverer indhold og differentierer os fra vores konkurrenter ved at have bedre indhold," siger TDC's nye administrerende direktør, Henrik Poulsen, der overtog direktørstolen for blot et par måneder siden.

Senere på året slukkes det analoge tv-signal i Danmark, og det er blandt andet derfor, TDC har satset stort på at få triple play-produktet klar allerede nu. Ifølge koncerndirektør i TDC Fastnet Norden, Carsten Dilling, har det taget fire måneder at få det nye produkt på plads, en proces TDC plejer at bruge op til 15 måneder på.

Målsætningen er at sætte sig på en større del af tv-markedet i forbindelse med overgangen fra analogt til digitalt signal på det antennebaserede sendenet. Carsten Dilling fortæller, hvorfor TDC har haft så travlt.

"Alle tv-seere skal forholde sig til det senere i år. Der er omkring 350.000 husstande, som skal ud og købe en modtageboks af den ene eller den anden slags," siger Carsten Dilling.

Stort arsenal

Når det kommer til krigen om tv-seernes gunst og konkurrencen på triple play-løsninger regner Henrik Poulsen og Carsten Dilling med, at TDC blandt andet har en fordel, fordi selskabet har en attraktiv tv-pakke.

Samtidig fortæller Carsten Dilling, at TDC allerede i løbet af foråret vil koble endnu flere produkter sammen i bundlede produkter. Det produkt, TDC lancerede i dag, giver mulighed for gratis oprettelse af et mobilabonnement og mobilt bredbånd. I løbet af foråret vil der komme flere mobilløsninger i pakkerne.

Carsten Dilling vurderer over for Computerworld, at konkurrencen først og fremmest kommer til at stå mellem de tre store nordiske spillere: TDC, Telia og Telenor gennem Cybercity. Desuden ser han Fullrate og elselskaberne som spillere, der kan gøre sig gældende.

Den tekniske del af TDC's bundling-strategi betyder, at tv-løsningerne vil være tilgængelige for omkring 90 procent af husstandene, men kun 75 procent skal forvente at kunne købe de mest avancerede løsninger.

For at åbne for flere kunder er TDC ved at lave en lang række minicentraler, som minimerer den afstand, som datatrafikken skal sendes over kobbernettet. Minicentralerne gør det muligt at øge hastigheden, da hastigheden forringes, jo længere data skal transporteres over kobber.

Sidste år etablerede TDC 160 minicentraler, og i år forventer selskabet at bygge 260 minicentraler mere.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S