Fiber-fight forud for mobil-topmøde

Teleanalytiker spår mavepuster til fiberbredbånd på mobilbranchens toneangivende konference. Fiberselskabernes brancheorganisation lader sig dog ikke skræmme.

Artikel top billede

John Strand langer ud efter fiberselskaber forud for den vigtige mobilmesse i Barcelona. De bliver desillusionerede, spår han.

Når den store verdenskongres for mobilbranchen i næste uge rammer Barcelona, vil der være dårligt nyt til de i forvejen martrede fiberselskaber.

Det mener i hvert fald teleanalytiker John Strand, der spår et gennembrud for den såkaldte 4. generation af mobilt bredbånd, det såkaldte LTE.

"De, der tror på, at fiber er fremtiden, skal slet ikke tage til messen, for de vil vende hjem som desillusionerede mennesker," siger John Strand.

Han mener, at der i LTE melder sig en uset hård konkurrent til fiberselskabernes bredbåndstilbud.

"Mange vil blive overraskede over, hvor kosteffektivt man vil være i stand til at levere rimelig høje båndbredder og datamængder med LTE," siger han.

"Hvis man er fiberselskab og har den holdning, at mobile teknologier ikke er en konkurrent, så vil jeg ikke anbefale, at man læser telemedier i næste uge. Der vil mange finde ud af, at fremtiden er trådløs," afslutter John Strand sit frontralangreb på fiberbranchen.

Fiberbranchen ikke bange for LTE

De skarpe udmeldinger får dog ikke fiberudbydernes brancheorganisation, Dansk Energi, til at frygte konkurrencen fra den nye teknologi.

Chefkonsulent i Dansk Energi, Christian Berg, mener derimod, at snakken om LTE er overdrevet.

"Det er klart, at når man er på de konferencer, er der meget hype. Men én ting er, hvad man melder ud, noget andet er, hvad man konkret kan opleve som bruger," siger han.

Christian Berg er sikker på, at fiber derimod vil kunne eksistere i fordragelighed med det nye mobile tilbud.

"Vi ryster ikke i bukserne. Tværtom. Vi ser mobilt bredbånd som et uundværligt supplement, og vi tror, at fremtiden bliver en skøn blanding af fiberinfrastruktur og nye generationer af mobilt bredbånd," siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Netic

    Open Source skal give det offentlige kontrollen tilbage

    Digital suverænitet er rykket højt op på den offentlige sektors agenda.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse