Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Maz Spork, forfatter til en MBA-afhandling om den danske spilbranche, mener, at branchen skal være realistisk: "Byg gokarts før I bygger BMW'er."

Ekspert: Dansk spilbranche mangler kompetencer

Deadline Games' konkurs var måske blot symptomet på et dybere problem. Hvis den danske spilbranche skal rejse sig, bliver den nødt til at lære noget om at drive forretning, mener spil-ekspert.

Den danske spilbranche, der senest så en af de største aktører, Deadline Games, gå konkurs, har i alt for lang tid haft storhedsvanvid.

Der er først og fremmest brug for mere realisme og forretningsforståelse, hvis den igen skal op til overfladen, mener Maz Spork.

Han er udviklingschef i NDS Danmark, der producerer interaktivt indhold til kabel-tv, og forfatter til en MBA-afhandling om den danske spilbranche.

Hans hovedtese er, at branchen simpelthen mangler en række forretningsmæssige kompetencer.

Den hygger sig, mens pengene fosser ud, inden spillet er færdigt, fortæller Maz Spork.

"Kerneproblemet i den danske spilbranche er, at der ikke er nok kommerciel og ledelsesmæssig kompetence i virksomhederne til at lave computerspil," siger han.

"Der er en masse kunstnere og spildesignere og historiefortællere og andre strålende mennesker, der gerne vil ind i branchen og får skabt nogle projekter. Men når de kommer i gang, så får de ikke dækket hele den kommercielle side af," siger Maz Spork.

Hyggeonkler i stedet for forretningsfolk

Han forklarer, at det typisk handler om manglende projektledelse. Der er simpelthen behov for en ledelse, der kan bygge bro mellem finansfolk og kunstnerne.

"Der er for mange producertyper, der gerne vil være i branchen, men de har bare ikke forstand på at eksekvere. De ved ikke rigtigt noget om projektledelse og om, hvordan man kører et team og når i mål, men de ved lidt om at være en hyggeonkel," lyder det fra Maz Spork.

Han peger på, at de helt basale spørgsmål ofte ikke er besvaret, før produktionen af spillet bliver sat i søen.

"Hvem er det, der skal købe mit spil? Hvorfor skal de købe det? Hvorhenne skal de købe det i verden? Hvem er det, jeg konkurrerer med? Hvem er målgruppen? Hvordan sørger jeg for at få produktionen i mål, før jeg løber tør for penge - for det er næsten altid det, der sker," fortæller Maz Spork.

"Der er brug for skarp fokus på projektledelse," slår han fast.

Branchen skal have styr på ambitionerne

Et af de mange problemer, spilbranchen kæmper mod, er de massive investeringer, der skal til. Eller måske rettere de massive investeringer, branchen selv tror, der skal til.

Produktionerne har nemlig ofte en enorm produktionspris, der ikke tillader fiasko.

"Man har simpelthen været for ambitiøs. Der har været for mange spildesignere, der har udviklet koncepter, der har været alt for store og dyre at producere," siger han og fortsætter:

"Man har lavet noget, der har været alt for risikabelt på grund af størrelsen og produktionsværdien. Hele ens eksistens er bundet op på succesen af den produktion, man er i gang med. Hvis man fejler i markedet, så er man out of business," siger Maz Spork.

Ekspert: Byg gokarts før BMW'en
Maz Spork forstår imidlertid sagtens spilfirmaernes ambition om at lave det næste megahit. Det internationale marked for spil er kæmpestort med enorme summer på spil, slår han fast.

"De har villet lave spil, der skulle konkurrere med top 10 internationalt. Det er jo et fantastisk marked på 250 milliarder kroner, der har vist sig at være ret konjunktur-uafhængigt. Så det er et ret fedt sted at være - hvis man kan," siger han.

Og det har altså de færreste danske spilproducenter kunnet. Maz Spork maner i stedet til besindighed. Branchen skal ikke tro, den kan erobre tronen i første hug.

"Det er fint at være ambitiøs, men det svarer lidt til, at vi vil til at bygge biler. Vi ved ikke rigtigt noget om at bygge biler, men lad os prøve at lave noget, som folk vil købe i stedet for at købe BMW'er. Det er det første vi gør," siger han og fortsætter:

"Der skal man i stedet se på, om vi overhovedet kan bygge biler. Lad os prøve at bygge nogle gokarts og gå i det marked og lære lidt af det. Så kan vi måske senere finde ud af, om vi skal slå BWM af banen," siger han.

Drop mega-projekterne

Maz Spork vil i stedet gøre op med de Hollywood-agtige produktioner, der har kostet trecifrede millionbeløb at udvikle.

"Vi skal ikke lave spil på 50-100 millioner kroner per produktion. Vi skal lave dem på 10-15 millioner kroner og lære noget af det. Hele branchen er nødt til at være realistiske," siger han.

"Vi slog ikke verdens bedste af pinden, så vi må prøve at starte det rigtige sted og vokse organisk. Både som virksomhed og som branche," siger han.

IO Interactive, der ramte plet med blockbuster-spillet Hitman og senere blev købt af mægtige Eidos, har Maz Spork stor respekt for.

IO et dårligt eksempel

Men han advarer mod, at den danske spilbranche tror, at IO's succes kan imiteres.

"IO ramte rigtigt med rigtig mange ting. De havde en strategi for, hvordan de skulle bygge spillet, og de tog en masse pragmatiske valg," siger han om Hitman-succesen.

Omvendt er han bekymret, hvis IO's succes har fået den danske spilbranche til at få urealistiske forventninger.

"IO har fortjent deres succes og arbejdet hårdt for den, men hvis det har betydet, at resten af den danske spilbranche tror, at den kan gøre ligesom IO, så har de været et rigtig dårligt forbillede. For så nemt er det altså ikke," siger Maz Spork.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere