Det danske spilfirma Game Factory drejer nøglen om

Spilfirmaet The Game Factory kommer nu under kontrolleret nedlukning efter, at moderselskabet K. E Matthiasen overtages af legetøjsgiganten Top Toy.

Artikel top billede

Det danske spilfirma, The Game Factory, der har lavet et Postmand Per computerspil, skal nu lukke. Foto: gamefactorygames

Postman Per og Garfield er nogle af de figurer, der bliver berørt, når Top Toy, der blandt står bag Fætter BR, pr. 1. juli overtager den danske legetøjs- og spilproducent K.E. Mathiasen.

Alt tyder på, at The Game Factory ikke kommer til at overleve overtagelsen.

Administrerende direktør i K.E. Mathiasen, Steen O. Hansen, retter nemlig et hårdt angreb mod datterselskabet The Game Factory.

"Underskuddene i vores koncern kommer i 2007 og 2008 fra The Game Factory. The Game Factory er ikke en del af overtagelsen, og lige nu arbejder vi på at finde løsninger, der sikre en kontrolleret nedlukning af selskabet," siger Steen O. Hansen.

Familieejet selskab

Af regnskabstal fra selskabs- og erhvervsstyrelsen fremgår det, at The Game Factory har lidt et tab på omkring 100 millioner kroner over de sidste tre år.

Henrik Mathiasen, der er i familie med stifteren af selskabet K.E. Mathiasen har stået i spidsen for The Game Factory, men Steen O. Hansen vil ikke skyde skylden på direktøren i selskabet

"Det er fælles beslutninger fra den samlede direktion, der har ligget til grund for udviklingen i The Game Factory," siger Steen O. Hansen.

I juni 2008 var Henrik Mathiasen ude i store danske dagblade og fortælle, at selskabet forventede et salg på omkring 500.000 af deres nyeste spillancering "Zenses" til Nintendo DS.

Spillet modtog senere en lunken anmeldelse fra et af verdens største spilmedier, IGN.

Dyre licensrettigheder knækkede spilfirma

The Game Factory ejede licensrettigheder til at publicere spil med figurer som Postmand Per, Garfield og figurer fra Cartoon Network. Ifølge spilekspert Jakob Stegelmann har købet af licensrettighederne været en faktor i selskabets dårlige økonomi.

"I stedet for at lave nogle gode spil, har selskabet fokuseret på at købe licensrettigheder til halvkendte figurer, der alligevel ikke kan tage kampen op mod de helt store mærker som Star Wars og Indiana Jones," siger Jakob Stegelmann.

The Game Factory har primært lavet spil bygget over deres licenrettigheder til Playstation, Nintendo og pc-platformene.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil