Et-årig fra Apple har sparket gang i konkurrenterne

Computerviews: Apples mobile softwarebutik til iPhone, App Store, har rundet sit første år, og undervejs inspireret konkurrenterne til at følge trop.

Artikel top billede

Apple fejrede årsdagen med en speciel side i iTunes, der præsenterede en række af de mest populære applikationer.

Computerviews: På bare et år har Apple formået at sparke gang i markedet for mobile softwarebutikker for alvor.

Retfærdigvis skal det siges, at Apple ikke var den første på dette område. Handango Inc., som i januar kunne fejre 10 år på markedet, med over 100 millioner downloads og 140.000 applikationer, er indehaver af den ære.

Men Apple gjorde tingene lidt anderledes, og hvor Handango har sigtet bredt med understøttelse af over 1.000 forskellige mobile enheder, har Apple fokuseret ultrasnævert på firmaets egne vidunderbørn, iPod Touch og i særdeleshed iPhone.

100 gange større på 12 måneder

Indtil videre har eventyret været en succes for Apple, der i april rundede en milliard downloads, og i skrivende stund ligger inde med 58.096 tilgængelige applikationer, fra rendyrkede arkadespil til diagnostikværktøjer for læger. For et år siden var der bare 550 applikationer i selv samme butik, heraf en fjerdedel gratis.

Samtidig har stort set alle konkurrenterne set lyset - og fulgt trop. Microsoft, der står bag Windows Mobile OS, Palm, med WebOS og som netop har lanceret Palm Pre, Research in Motion, der laver BlackBerry, og Google, med Android-platformen, har alle meldt sig ind i kampen om de mobile applikationsbutikker det seneste år, og udbuddet er nu større end nogensinde.

Senest har LG annonceret sin deltagelse, med start på det asiatiske marked, og der ventes tilsvarende fra giganterne Nokia og Samsung i den kommende tid.

Fremtidigt must-have?

Det er ud til, at Apples indtog på markedet har skabt en slags halo-effekt, hvor en intens og hårdtslående markedsføringskampagne har givet et løft til hele branchen, og pludselig har alle sat skruen i vandet.

Hvor det for få år siden var en luksus af den lidt ligegyldige slags at kunne hente diverse applikationer ned på mobiltelefonen, vil det måske inden for meget kort tid være et absolut krav til en ny telefon, at man kan supplere op på softwaren.

Og det skal være lige når man har lyst, om det så er i toget, i biografen eller på kontoret.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S