Google giver søgninger en koffein-indsprøjtning

Søgegiganten vil gerne have superbrugernes feedback på den nye søgearkitektur.

Artikel top billede

Google inviterer på en stærk kop kaffe.

Computerworld News Service: Google planlægger at lade brugerne forsøge sig med en opgraderet søgeteknologi, der foreløbig går under navnet 'Caffeine' (koffein), som virksomhedens ingeniører har udviklet på i de seneste par måneder.

Google fortæller, at virksomheden vil åbne den såkaldte 'næste-generations-arkitektur' for web-udviklere og superbrugere, så de kan prøve den. Brugerne får adgang til det endnu ikke færdigudviklede Caffeine i en Google sandbox, som er et testmiljø, der isolerer den nye kode fra produktionssystemerne.

Nyheden om, at Google er ved at udvikle en hurtigere, mere præcis og omfattende søgemaskine, kommer omkring to uger efter rivalerne Microsoft og Yahoos bebudede partnerskab, der har det formål at tage konkurrencen op med søgegiganten. Aftalen kommer til at betyde, at Microsofts søgemaskine Bing skal stå bag forskellige Yahoo-sider, mens Yahoo vil sælge søgerelaterede reklame-tjenester på vegne af begge virksomheder.

Offentliggørelsen af testversionen af den nye søgeteknologi så kort tid efter Microsoft-Yahoo meddelelsen vil skabe momentum og trække opmærksomheden tilbage til Google, siger Ezra Gottheil, som er analytiker hos Technology Business Research Inc.

"Det er dog interessant at overveje, hvorfor Google vælger at offentliggøre lige nu," siger Ezra Gottheil.

"Søge-krigen plejede at være en lydløs krig. Google ønsker ikke at antyde, at de tidligere versioner ikke gav brugerne det, de gerne ville have. Indtil nu er forbedringerne bare blevet inkorporeret lige så stille."

'Under kølerhjelmen'

Ezra Gottheil tilføjer, at han mener at se to mulige grunde til, hvorfor Google er gået ud i offentligheden med opdateringerne, selv om de endnu ikke er helt færdige.

"For det første markerer det et gennembrud for Google, og når brugerne sammenligner den gamle søgemaskine med den nye, så vil de kunne mærke en forskel.

Den anden grund er, at den 'nye' maskine blot er en af mange forbedringer. Det er bedre end før, men ikke så meget, at der ville blive lagt mærke til det, hvis ikke Google selv påpegede det. Men Google vil gerne fortælle hele verden, at netop som Microsoft ser ud til at hale ind på firmaet, så tager Google et stort skridt fremad," siger han.

Sitaram Iyer og Matt Cutts, som begge er ingeniører hos Google, fortæller i et officielt blogindlæg, at de gerne vil have feedback fra brugerne i forhold til forskellene på de gamle søgeresultater og det nye system.

"Vi er interesserede i feedback på et højere niveau," skriver de.

De tilføjer desuden, at eftersom den nye teknologi findes 'under kølehjelmen', så vil perfomance-forskellene nok være mest åbenlyse for de mere erfarne brugere.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S