Artikel top billede

Foto: Torben Klint

Sådan kan din mobil betale regninger

Den næste teknologi i din mobiltelefon hedder NFC. Banker, producenter og software-udviklere er enige om, at Near Field Communication skal sparke mobilbetalingerne i gang i Europa.

Du skal igen vænne dig til en ny teknologi i din mobiltelefon. En teknologi, der er kæmpestor i Asien, men næsten ukendt på vores breddegrader.

Der er nemlig bred enighed om, at Near Field Communication (NFC) kommer til at stå for dataoverførslen mellem mobiltelefonen og forretningerne i fremtidens mobile betalingsløsninger.

NFC-teknologien er helt praktisk en chip i telefonen, der sættes i forbindelse med en læser i eksempelvis kiosken eller taxien. Derved overføres de informationer, der er nødvendige for betalingen.

"NFC er den teknologi, der bliver bakket op af de store spillere inden for mobiltelefoni. Samtidig er det den standard, som er meget udbredt i Østen," fortæller Morten Povlsen, chefanalytiker i Innovation Lab og tidligere redaktør på projektet RFID Vidensbanken.

De Europæiske banker er ligeledes varme på teknologien.

European Payments Council, der er en sammenslutning, som repræsenterer 8.000 banker fra 31 forskelligere europæiske lande er fast besluttet på, at fremtidens mobilbetalinger skal ske via NFC.

"Det, der er med ISO-standarden for NFC, er, at den er kompatibel med præcis den samme standard, som man bruger til kontaktløse kreditkort. Det gør, at de to standarder kan leve side om side," siger seniorproduktchef Mette Grimm Munck fra Danske Bank.

Den nære teknologi

NFC overfører data trådløst over en meget kort afstand og formidler derved en handel.

Styrken i NFC er dens enkelhed. Den virker ved at udføre et "handshake" mellem to enheder, som placeres tæt mod hinanden. Dette fjerner behovet for, at brugeren skal udføre komplekse manuelle indtastninger.

Tidligere har en af svaghederne været, at der ikke fandtes fælles standarder til mobiltelefoner, men i 2004 blev NFC Forum etableret med en række af de helt store interessenter som eksempelvis Nokia, Microsoft, NEC, Panasonic, Samsung, Sony, MasterCard og Visa. Det fællesskab har skabt klare rammer for teknologien.

NFC-teknologien er baseret på Radio Frequency IDentification (RFID), og den er en trådløs netværksteknologi, hvis formål er at levere simpel og sikker kommunikation mellem enheder.

Når to NFC-enheder bringes sammen inden for ganske få centimeter, kan de udveksle informationer.

Den korte afstand er en af sikkerhedsfunktionerne i NFC. Når man kun kan udveksle informationer inden for ganske små afstande, kræves det nemlig, at man gør det helt bevidst og ikke ved et tilfælde.

Der er ikke som udgangspunkt indbygget sikkerhed i NFC-chippen. Sikkerheden skal i stedet placeres i den software, der omgiver transaktionen.

Informationer overføres mellem NFC-enheder via radiobølger, som opererer i det lavfrekvente område omkring 13.56 megahertz. Teknologien kan både læse og skrive (read/write), og den kan udveksle data med en hastighed på op til 424 kilobit per sekund.

Udover at være bro i en mobilbetaling kan teknologien også anvendes til eksempelvis overførsel af digitale billeder eller video mellem enheder. NFC-teknologien følger både ISO-, ECMA- og ETSI-standarder.

Ikke kun teknologi men også psykologi

NFC-teknologi i kombination med betalings-software kan betyde helt nye forretningsmodeller, og mulighederne for detailhandlere kan blive store.

Samtidig kan forbrugeren vinke farvel til tunge tegnebøger og få mulighed for meget brugervenlige betalinger i dagligdagen.

Der er dog forskellige syn på, hvornår tingene for alvor begynder at rulle.

"Teknologiløsningerne er klar, nu venter vi på, at markedet også er klar. Det forventer vi sker indenfor et år," lyder det fra siger Sonny Leach, der er software-udvikler i firmaet MS Communication, som har udviklet en software-løsning, der kan lægges rundt om NFC-teknologien og anvendes til mobile betalinger.

"Forbrugerne er meget fortrolige med mobiltelefonen og det voksende antal tjenester, der er tilgængelige via opkaldsstationer, hvilket også betyder, at befolkningen i dag ikke vil have problemer med at kunne modtage teknologien," siger han.

Langsomme danskere

Men måske kan udbredelsen af de mobile betalinger trække ud nogle år endnu.

"Selv om teknologien er på plads, så skal forretningsmodellen også tilpasses. Der er mange aktører som banker og mobilproducenter, der skal blive enige om, hvordan kagen skal skæres og hvem, der skal have en del. Kobler man det med danske forbrugere, der historisk set ikke er glade for gebyrer, kan der gå lang tid, før mobilhandlen kommer i gang," siger Morten Povlsen fra Innovation Lab.

Den vurdering er i tråd med udmeldingen fra Teknologisk Institut.

"Asien er et eksempel på, at der er mange muligheder, og at det virker," fortæller Finn Olesen Zoega, sektionsleder på Teknologisk Institut.

Han har mange års erfaring med RFID-teknologier, og han vurderer, at danskerne er langsomme til at tage ny teknologi til sig.

"At man endnu ikke anvender mobile betalingsteknologier på vores breddegrader kan sammenlignes med introduktionen af Dankortet. Det var også en god idé, men udbredelsen tog tid på grund af den psykologiske barriere, ikke på grund af den tekniske," forklarer han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere