Netsikker nu - begynder lige nu!

2009-udgaven af Videnskabsministeriets kampagne for digital sikkerhed skydes i dag i gang med en række kendis-ambassadører, der har fået stjålet kodeord, penge eller identitet.

Artikel top billede

Det er blandt andre Lasse Rimmer, der skal være med til at gøre it-Danmark mere sikkert.

Videnskabsministeriet vil igen i år sætte fokus på de sikkerhedsproblemer, der er forbundet med den digitale verden.

Denne gang har man allieret sig med en række skuespillere, musikere og entertainere, som har fået stjålet kodeord, penge, identitet eller på anden måde oplevet at blive antastet på internettet.

Disse personer skal være med til at synliggøre kampagnen og derved øge danskernes kendskab til it-sikkerhed.

Fra i dag, 22. september, kan man kan læse mere om ambassadørerne på kampagnens webside.

To fokusområder i 09

Formålet med netsikkerhedskampagnen er at oplyse om, hvordan vi alle kan begå os sikkert på nettet og derved øge fortroligheden, når der surfes, handles eller benyttes sociale tjenester som Facebook.

I løbet af ugen vil der blive afviklet en lang række aktiviteter, som alle har fokus på kampagnens to temaer.

Privatlivets fred på nettet er igen i år sat i fokus, fordi rigtig mange danskere benytter en eller flere af de sociale netværkstjenester som Facebook, MySpace eller LinkedIn, hvor det er vigtigt at undgå, at personlige oplysninger bliver misbrugt.

Opdatering af pc'en skal ligeledes sættes under lup. Manglende opdatering af programmer og operativsystemer udgør nemlig stadig et markant sikkerhedsproblem.

Bredt samarbejde

Kampagnens aktiviteter kommer både til at foregå i cyberspace og i den analoge verden. Der vil blandt andet blive afholdt en række events, undervisning, seminarer og workshops.

Samtidig vil budskaberne blive spredt fra en lang række websider som eksempelvis YouTube, hvor kampagnen allerede er i gang med Ghita Nørby, Lasse Rimmer og Sidsel fra "X Factor" som budskabsformidlere.

Netsikker nu! er et samarbejde mellem Videnskabsministeriet og en lang række virksomheder og organisationer, som eksempelvis Det Kriminalpræventive Råd, Red Barnet, DK CERT og Ældresagen.

I år afvikles selve kampagnen i uge 40, der løber fra 28. september til 2. oktober.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job