Netsikker nu - begynder lige nu!

2009-udgaven af Videnskabsministeriets kampagne for digital sikkerhed skydes i dag i gang med en række kendis-ambassadører, der har fået stjålet kodeord, penge eller identitet.

Artikel top billede

Det er blandt andre Lasse Rimmer, der skal være med til at gøre it-Danmark mere sikkert.

Videnskabsministeriet vil igen i år sætte fokus på de sikkerhedsproblemer, der er forbundet med den digitale verden.

Denne gang har man allieret sig med en række skuespillere, musikere og entertainere, som har fået stjålet kodeord, penge, identitet eller på anden måde oplevet at blive antastet på internettet.

Disse personer skal være med til at synliggøre kampagnen og derved øge danskernes kendskab til it-sikkerhed.

Fra i dag, 22. september, kan man kan læse mere om ambassadørerne på kampagnens webside.

To fokusområder i 09

Formålet med netsikkerhedskampagnen er at oplyse om, hvordan vi alle kan begå os sikkert på nettet og derved øge fortroligheden, når der surfes, handles eller benyttes sociale tjenester som Facebook.

I løbet af ugen vil der blive afviklet en lang række aktiviteter, som alle har fokus på kampagnens to temaer.

Privatlivets fred på nettet er igen i år sat i fokus, fordi rigtig mange danskere benytter en eller flere af de sociale netværkstjenester som Facebook, MySpace eller LinkedIn, hvor det er vigtigt at undgå, at personlige oplysninger bliver misbrugt.

Opdatering af pc'en skal ligeledes sættes under lup. Manglende opdatering af programmer og operativsystemer udgør nemlig stadig et markant sikkerhedsproblem.

Bredt samarbejde

Kampagnens aktiviteter kommer både til at foregå i cyberspace og i den analoge verden. Der vil blandt andet blive afholdt en række events, undervisning, seminarer og workshops.

Samtidig vil budskaberne blive spredt fra en lang række websider som eksempelvis YouTube, hvor kampagnen allerede er i gang med Ghita Nørby, Lasse Rimmer og Sidsel fra "X Factor" som budskabsformidlere.

Netsikker nu! er et samarbejde mellem Videnskabsministeriet og en lang række virksomheder og organisationer, som eksempelvis Det Kriminalpræventive Råd, Red Barnet, DK CERT og Ældresagen.

I år afvikles selve kampagnen i uge 40, der løber fra 28. september til 2. oktober.

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil