Sander isoleret i spørgsmålet om åbne standarder

Sander udsatte i går standard-beslutningen, og han ligner efterhånden den eneste, der ikke vil have en afgørelse. Både politikere, Microsoft og ODF-fløjen ønsker en beslutning nu.

Artikel top billede

Ministeren isolerer sig mere og mere i debatten om åbne standarder. Foto: Torben Klint (Foto: Torben Klint)

It-ordførerne på Christiansborg var i går til møde om de to dokumentstandarder, ODF og OOXML, med videnskabsminister Helge Sander (V).

Et flertal bestående af oppositionspartierne sammen med regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, havde besluttet sig for, at ODF skulle være danskernes åbne standard.

Men sådan skulle det ikke gå.

Videnskabsministeren trodsede flertallet og sparkede beslutningen til hjørne.

I sin begrundelse for at udsætte afgørelsen peger Videnskabsministeren på, at eksperterne ikke skal overhøres, når både kommunerne og Finansministeriet også ønsker parløbet mellem ODF og OOXML.

Det argument bider dog ikke på oppositionens it-ordfører.

"Det var virkelig skuffende. Jeg må indrømme, at jeg troede, at videnskabsministeren ville være mere lydhør over for vores forslag og argumenter," siger Socialdemokraternes it-ordfører, Yildiz Akdogan.

Også SF's Hanne Agersnap er svært utilfreds med Helge Sander.

"Lige nu står en masse offentlige forvaltninger over for at få fornyet deres licenser, og så gælder det jo i virkeligheden om at få sendt et signal om fremtidens standarder," siger hun.

Beslutningen om ikke at tage en beslutning lægger igen nyt brænde på det bål, der ellers skulle være slukket i går.

Behov for pragmatisme

I Microsoft-lejren, der stod til at få deres OOXML-format sendt ud i kulden, er stemningen afventende.

"Denne sag har kørt længe, og det er da ærgerligt, at der ikke er truffet en gangbar beslutning," siger Jasper Hedegaard Bojsen, teknologidirektør i Microsoft.

"Vi fornemmer dog på debatten, at der er stemning for en pragmatisk løsning med to standarder" siger han.

"Efter mødet i går kan jeg se, at Socialdemokraternes ordfører i Berlingske Tidende udtaler, at der ikke ledes efter en radikal løsning med kun et format, og det synes jeg er positivt."

"Det er en kompliceret sag med mange detaljer, og det forklarer, at der skal vendes mange emner i debatten. Jeg håber stadig på en pragmatisk løsning, og gerne snart," lyder det fra Jasper Hedegaard Bojsen.

Useriøst af Sander

Sanders begrundelser hænger slet ikke sammen med det, han tidligere har givet udtryk for, lyder det fra formanden af open source-leverandørerne, der er skuffet over den manglende beslutning.

"Det er alarmerende, så tonedøv vores minister er. Det virker meget useriøst," konstaterer Morten Kjærsgaard tørt.

"Det ligner afpresning af Dansk Folkeparti. Han forsøger at male et billede på væggen af, at det bliver meget dyrt at benytte ODF, hvilket jo ikke er korrekt. Jeg håber ikke, at Dansk Folkeparti bliver skræmt af det spin, Sander er i gang med. Det virker som en panikhandling af Helge Sander," dundrer han videre.

Folketingets ordførere understregede ifølge Morten Kjærsgaard tydeligt under forespørgselsdebatten 25. april 2008, at beslutningen ikke kan overlades til Konkurrencestyrelsen, IT og Telestyrelsen eller en tredje instans.

"Det er alene Folketinget, der træffer denne afgørelse," siger Morten Kjærsgaard.

Han mener, at Helge Sander cementerede dette ved at sige, at den uafhængige tredjepart ikke skal træffe en afgørelse til fordel for ODF, OOXML eller begge.

"Det er ikke et område, der egner sig til en sort-hvid-afgørelse. Eksperterne skal udarbejdes en vurdering, som skal danne grundlag for den efterfølgende politiske drøftelse," fortæller Morten Kjærsgaard.

"I gårsdagens argument for at udsætte beslutningen var begrundelsen den stik modsatte. Der skal ske noget nu, fordi der skal fornys licenser i de offentlige forvaltninger. Det kan ikke udsættes," siger Morten Kjærsgaard.

Videnskabsministeren vil snarest besøge Finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) for at diskutere økonomiens betydning for standard-beslutningen.

Læses lige nu

    Event: Årets CISO 2026

    Sikkerhed | København

    Vi glæder os til at løfte sløret for flere detaljer til denne konference. I mellemtiden kan du tilmelde dig og dermed have tidspunktet reserveret i din kalender.

    22 oktober 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Vil du være med til at opbygge og udvikle Forsvarets dronekapacitet?

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Banedanmark

    Teknisk Arkitekt – Netværk og Firewall

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS