Artikel top billede

KMD's priser steget med 50 procent

Eksperter vurderer, at KMD misbruger sit monopol, efter at selskabet over en årrække har hævet prisen på fagsystemer med over 50 procent.

Flere af landets kommuner er blevet ramt af prisstigninger på over 50 procent fra KMD på monopol-systemer som de såkaldte fagsystemer.

To af kommunerne efter at være gået i udbud på andre områder.

Det får eksperter til at tale om misbrug af en dominerende stilling i markedet og forhold, som Konkurrencestyrelsen bør kigge på.

"Jeg synes, at det her ligner en sag, hvor dem, der har retslig interesse i det her, bør henvende sig til Konkurrencestyrelsen," siger ekspert i konkurrenceret Peter Vesterdorf.

Læs eksperternes vurdering her.

Fire år - over 50 procent

Vicedirektør Ulrik Rosenberg fra Koncernservice i Københavns Kommune oplyser, at KMD har varslet prisstigninger på mere end 50 procent i perioden 2009 til 2013 for kommunen.

"For en kommune af vores størrelse er det ikke et ubetydeligt beløb," siger han.

Hos Århus Kommune var prisstigningen i samme størrelsesorden.

"Vores situation er, at vi efter et udbud i 2007 endte i forhandling med KMD om kontrakter på KMD's monopol-systemer," siger it-chef Flemming Nielsen fra Århus Kommune.

Han forklarer, at kommunen ultimo 2007 indgik kontrakter på disse områder for perioden 2008 til 2013.

"Kontrakterne indeholder prisstigninger hvert år i forhold til udgangsniveauet i 2007, så vi vil i perioden 2007 til 2013 opleve prisstigninger på i gennemsnit omkring 10 procent årligt (i faste priser, red)," siger han.

Flemming Nielsen forklarer, at stigningen er for KMDs monopolsystemer samlet, men stigningerne er forskellige fra system til system.

Rabat røg efter at være gået i udbud

I Høje-Tåstrup Kommune valgte man at gå i udbud med løn-og økonomi-systemer i 2007.

Efterfølgende røg en række fordelagtige rabatter og prisvilkår, som kommunen tidligere fik af KMD på grund af det store engagement med selskabet.

"Vi må konstatere, at efter vi gik i udbud, røg rabatter og prisvilkår på andre områder," siger centerchef for it Jean Rygaard fra Høje-Tåstrup Kommune.

Han forklarer, at de facto prisstigningen på andre områder æder noget af besparelsen ved at gå i udbud.

Jean Rygaard understreger, at det i nogen grad er naturligt, at eksempelvis mængderabatter forsvinder, når man vælger andre leverandører på nogle områder.

Uprofessionel dårlig stemning

På et andet område kan der også mærkes konsekvenser ved at gå i udbud på områder, som KMD ellers sidder på.

"I et halvt års tid efter valg af anden leverandør var det vores fornemmelse, at der var en lidt dårlig stemning i samarbejdsrelationer, og det er simpelthen uprofessionelt," siger Jean Rygaard.

Århus Kommune har i forlængelse af kontraktindgåelsen indarbejdet stigningerne i flerårsbudgetterne, oplyser it-chef Flemming Nielsen.

"Ifølge KMD var vore priser i udgangssituationen lave, men om det er korrekt, ved vi ikke," siger han.

Hemmelige priser

It-chef Flemming Nielsen fra Århus Kommune fortæller nemlig, at kommunen er i dialog med Kombit om at indsamle priser på monopol-systemer fra de forskellige kommuner.

Men det er tilsyneladende ikke er så simpelt at få sammenlignet priserne på grund af regler om tavshedspligt i KMD's forretningsbetingelser.

Derfor foregår der juridiske undersøgelser hos Kombit, der skal bruge tallene i forhold til den såkaldte transitionsaftale, der blev lavet ved salget af KMD, oplyser Flemming Nielsen.

Aftalen skulle blandt andet regulere priserne, således at KMD efter at været kommet i kapitalfondens hænder ikke bare kunne hæve priserne på monopol-systemerne.

KL udformede aftalen, som Kombit skal holde øje med overholdes.

"Vi er sammen med andre kommuner i dialog med Kombit, om hvordan Kombit kan få indsigt i, hvilke priser kommunerne betaler KMD," siger han.

Står over for monopol-virksomhed

Flemming Nielsen forklarer, at kommunerne har en interesse i at få sammenlignet priserne på tværs.

"Vi står over for en monopol-virksomhed, som KMD jo er på nogle områder, og spørgsmålet er, hvordan vi samlet agerer overfor den? En monopol-virksomhed agerer jo tit ved at man ikke kan gennemskue priserne, fordi så tror vi allesammen, at vi gør en god handel. Men hvis kunderne begynder at snakke sammen, så bliver det sværere at være monopolist. Det er en klassisk monopol-model," siger han

Ulrik Rosenberg forklarer ligesom it-chefen fra Århus Kommune, at også Københavns Kommune bruger Kombit som rådgiver, og at kommunen er dialog med Kombit om at indsamle priser på KMD's monopol-systemer, så de kan sammenlignes.

"Det er klart, at vi vil stå stærkere, hvis vi kunne sammenligne de reelle priser, som de forskellige kommuner betaler for disse systemer," siger han.

Både Århus Kommune og Københavns Kommune afventer nu Kombits ageren i sagen.

KMD vil ikke medvirke

Ingen fra KMD, heller ikke KMDs administrerende direktør Lars Monrad-Gylling, ønsker ikke at medvirke i artiklerne.

Begrundelsen lyder blandt andet, at Konkurrencestyrelsen ser på sagen.

Læs virksomhedens reaktion her

Helt tilbage i april 2009 kunne Computerworld fortælle om en række såkaldte kontrolbesøg hos KMD fra Konkurrencestyrelsen.

Her blev KMD's kontorer i Ballerup og Odense besøgt af myndigheden, der gennemgik flere dokumenter og computere.

Hvorfor Konkurrencestyrelsen mødte uanmeldt op, og hvad man ledte efter, ville styrelsen dengang ikke sige, ligesom det ifølge KMD, ikke blev oplyst over for den.

Men ved samme lejlighed blev der foretaget besøg hos Tønder Kommune, hvor styrelsen tog en stribe computere og dokumenter med.

Tønder Kommune var en af de kommuner, der undlod at gå i udbud, og som siden har fået en kendelse imod sig i Klagenævn for Udbud.

Konkurrencestyrelsen ser på "markedet"

Hos Konkurrencestyrelsen ønsker man ikke direkte at oplyse, hvorvidt man undersøger KMD's priser i forhold til kommunerne.

Her udtaler administrationschef Bjarne Bach Østergaard dog:

"Konkurrencestyrelsen ser på markedet for kommunernes køb af it-løsninger. Af principielle grunde oplyser Konkurrencestyrelsen ikke de helt specifikke forhold, som indgår i vores undersøgelser og sager."

Og styrelsen vil heller ikke oplyse, hvem, hvor mange, eller hvad der i givet fald måtte være blevet klaget over i forhold til KMD.

"Eftersom du ikke er part i klagesagerne, og eftersom offentlighedsloven ikke gælder i konkurrencesager, kan Konkurrencestyrelsen derfor ikke efterkomme din anmodning om aktindsigt i klagersager over KMD," lyder det fra styrelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere