"Digital tinglysning er ikke en it-fiasko"

Interview: Domstolsstyrelsen er i det store hele tilfreds med sin it-løsning til tinglysningen, der ellers har fået massiv kritik hele vejen rundt. Vi har fået den løsning, vi efterspurgte, lyder det.

Artikel top billede

Foto: Domstol.dk (Foto: Domstol.dk)

Direktøren i Domstolsstyrelsen har måttet lægge øre til meget.

Som ansvarlig for den digitale tinglysning er han nemlig den, der har svaret på kritikken af den store offentlige it-løsning, der har fået drøje hug af både brugere, advokater og almindelige danskere, som har ventet længe på at få tinglyst boligsalget.

Han mener dog, at kritikken på flere områder er forfejlet.

"Der er nogle forestillinger om vores projekt, som vi ikke er enige i. It-systemet virker i det store hele efter hensigten. Problemet har været, at Tinglysningsretten i indkøringsperioden i efteråret ikke har kunnet behandle sager til manuel behandling i samme takt, som de kom ind. Ventetiden på den manuelle sagsbehandling har været klart utilfredsstillende for brugerne," siger Adam Wolf, som er direktør i Domstolsstyrelsen.

"Antagelsen om, at det er gået galt, fordi vi ikke har testet eller ikke haft kompetencer til at overskue forløbet, holder ikke," siger han.

Det er specielt den seneste tids kritik af statens måde at udbyde og gennemføre store it-projekter på, som har fået Adam Wolf til at reagere.

Han mener ikke, at den digitale tinglysning, der i flere omgange er blevet hevet frem som eksempel på et uheldigt it-projekt, falder ind under denne kategori.

Genkender ikke kritik

Et af kritikernes ankepunkter er, at der ikke er nok fagligt velfunderede it-personer til at styre de store projekter, som eksempelvis tinglysningen.

En kritik som til dels kan genkendes af Domstolsstyrelsen.

"Styrelser som vores er ikke primært udstyret med it-faglige kompetencer, og jeg tror, at styrelserne skal styrkes på ressourcerne til projektstyring. Det har vi selv gjort ved konkret at styrke projektstyringen med en meget erfaren ekstern kapacitet," lyder det fra Adam Wolf.

"Til gengæld tror jeg, det er urealistisk, at man har den helt tunge it-ekspertise internt. Det, mener jeg, er en oplagt opgave for rådgiverne på projektet."

Ikke it-systemets skyld

Lektor på Københavns Universitet, Erik Frøkjær, har blandt andet foreslået, at man opretter en offentlig it-styrke, der kan stå for den tekniske rådgivning på de store projekter.

"Det, synes jeg, er en spændende tanke, men jeg ved ikke, hvor realistisk den er. Jeg tror ikke, man kan slippe for at hente teknologisk viden udefra, den kan man simpelthen ikke holde opdateret internt i staten," siger Adam Wolf.

"Samtidig skal man erkende, at beslutninger i store it-projekter altid er ledelsesmæssige beslutninger. Beslutninger er en kombination af økonomi, teknologi, organisation. De er ikke alene tekniske."

"Leverandører og konsulenter har dog ofte en optimisme på forhånd, som man skal have stillet spørgsmålstegn ved, og her kan forslaget om it-faglig ekspertise være en stor hjælp."

"Jeg mener dog ikke, tinglysningen er den rigtige case på dårlig teknisk rådgivning. Man kan selvfølgelig diskutere, om man skal have mere eller mindre rådgivning, men det er en misforståelse, at de store sagsbunker, der er opstået ved digitaliseringen, er opstået på grund af it-systemet," siger Adam Wolf.

"Manglende test er heller ikke årsagen til de lange sagsbehandlingstider. Vi har haft nogle problemer, blandt andet med vores scannere, og der er ting, som løbende kan forbedres. Men it-systemet virker, og det opfylder den automatiseringsgrad, man havde forudsat," forklarer han.

"Vi synes ikke, at den måde som systemet er kommet i luften på, har været god nok, men der er først og fremmest fordi, der har været rigtig mange ekstraopgaver, der har medført, at behandling har trukket ud."

"I december var it-systemet oppe på den forventede automatiseringsgrad, og systemet tinglyser sager korrekt. Problemet er ventetiden på den manuelle sagsbehandling. Jeg er klar over, at det for brugerne ikke betyder så meget om årsagen er det ene eller andet, men for os er det vigtig at sige, at meget faktisk fungerer efter hensigten," siger Adam Wolf.

"Det, der ikke holdt var, at der kom langt flere papirsager end forventet."

Småt er også godt

Fastpris-politikken i statens it-projekter er også et område, som kritikerne har kastet sig over.

Store it-systemer, der er defineret på forhånd til en fast pris, er dømt til at gå galt, siger skeptikerne.

Adam Wolf indrømmer da også, at der er ting, som kan håndteres anderledes og i lidt mindre målestok.

"Helt generelt er det en god idé at udvikle i mindre målestok, og det gør vi allerede på en hel række projekter, eksempelvis vores sagsbehandlingssystem til de almindelige domstole. Vi er ret langt fremme med små-leverancer og flerleverandør-stategi," siger Adam Wolf.

Det udelukker dog ikke de store projekter, siger han

"Der var flere grunde til, at vi valgte den metode, vi gjorde. Men man bør da altid overveje, om man skal gribe det an på en anden måde, hvis man skal bygge et tilsvarende projekt," siger Adam Wolf.

"Man skal være forsigtig med at behandle alle projekter ens, når de nu er forskellige," lyder det fra domstolsstyrelsens direktør.

"Det er rigtigt, at vores tidsplan skred og budgettet blevet ændret, men vi fik i det store hele det it-system vi havde ønsket. Der har været tale om et manuelt sagsbehandlingsproblem i Tinglysningsretten, og det har til gengæld været meget beklageligt for vores brugere."

Så I mener, alt er forløbet efter bogen?

"Vi er meget kede af de lange sagsbehandlingstid på den manuelle behandling og de konsekvenser, det har haft for brugerne. Det bør man lære af."

"Men it-systemet fungerer i det store hele efter hensigten," siger han til Computerworld.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S