Datamængden eksploderer de kommende år

Mængden af digital information vil stige kraftigt i fremtiden viser ny rapport fra IDC. Samtidig vil langt mere data passere skyen.

Artikel top billede

Selvom det i 2009 var krisetider, så steg mængden af digital information med hele 62 procent til et samlet niveau på 800.000 milliarder gigabyte.

Det viser en ny rapport fra IDC, sponsoreret af EMC. I rapporten er der også taget et blik på fremtiden, og det ser kun ud til at gå en vej.

I 2010 forventes det således, at digital information vil når svimlende 1.200.000 milliarder gigabyte. Det tal kan være mere end almindeligt svært at forhold sig til, men rapporten kommer også med nogle sammenligninger, der kan sætte det lidt i perspektiv.

Mængden af digital information, der vil blive skabt i 2010, svarer til, at serien '24 timer' kørte i 125 millioner år, eller at alle folk på Jorden skrev beskeder på Twitter konstant i 100 år.

Så kan det diskuteres, om disse sammenligninger gør tallet mere forståeligt.

Fra analog til digital information

I rapporten er der regnet på datamængderne 10 år frem. Således forventes det, at der i 2020 vil være 44 gange så meget digital information som i 2009.

Dette er drevet af en forventning om, at alle større former for medier - tv, tale, radio og print - vil tage det fulde skridt fra analog til digital.

Per Andersen, der er direktør i IDC Nordic, mener, at de stadig stigende mængder af digital indformation stiller øgede krav til den måde, virksomhederne administrerer deres data på.

"Virksomhederne skal finde ud af, hvordan de bedst opbevarer så mange data, og så bliver det også vigtigt at kunne rydde op i informationen løbende, så virksomhederne ikke gemmer mere end højest nødvendigt," siger Per Andersen.

Mere data i skyen

Rapporten forudser også, at over en tredjedel af al digital information til den tid vil enten være i skyen eller passere igennem den.

"Der er en stor kulturel overvindelse, inden vi når dertil. Virksomhederne skal vende sig til tanken om, at information godt kan ligge i skyen, og at det ikke er mere farligt, end at det ligger alle mulige andre steder," siger Per Andersen.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S