1 / 13
LucasArts lukkede og slukkede i april, og vi tager her et tilbageblik på nogle af vores favorit pc-spiludviklere og -udgivere, der ikke længere eksisterer.
Nogle af disse virksomheder introducerede os for pc-gaming, mens andre var med til at definere genrer, der stadig er populære den dag i dag.
Vi begynder med den, vi alle har i tankerne i disse dage - den seneste, der har måttet dreje nøglen om.
Skrevet af Alex Wawro
2 / 13
Den netop lukkede LucasArts var ikke alene inspirationen til dette galleri, men skabte også klassiske pc-spil, som vi stadig husker med glæde.
Fra The Secret of Monkey Island over X-Wing og Full Throttle til Knights of the Old Republic og utallige andre fantastiske titler havde LucasArts en lang og broget historie både som spiludvikler og spiludgiver.
Selvom glansen gik lidt af ellers ikoniske LucasArts de senere år på grund af udgivelser af lav kvalitet såsom Mercenaries II og Kinect Star Wars, så havde vi håbet, at 1313 - et spil med meget flot grafik om at overleve som dusørjager på en planet, der er én stor by - ville rette op på skaden.
Men nu hvor virksomheden har drejet nøglen om efter at være blevet opkøbt af Disney, kan vi kun håbe, at de talentfulde mennesker fra LucasArts lander på fødderne og går videre til at udrette noget stort.
Vist her: The Secret of Monkey Island
3 / 13
Husker du System Shock, Thief og Ultima Underworld? Hvis du gør, så husker du nok også udvikleren Looking Glass, der er ansvarlig for disse klassiske pc-spil.
Virksomheden blev stiftet i Massachusetts i 1990 og havde et fantastisk årti i pc-spillenes guldalder, før den drejede nøglen om i 2000 på grund af økonomiske vanskeligheder.
Medarbejderne blev spredt for alle vinde og mange af dem - heriblandt Ken Levine, Seamus Blackley og Warren Spector - er siden blevet fremtrædende personer i spilindustrien.
Vist her: Thief
4 / 13
Westwood Studios er bedst kendt for Command & Conquer men lagde i 1990 fundamentet for genren strategispil i realtid med BattleTech: The Crescent Hawk's Revenge samt Dune II.
Før Westwood Studios blev opkøbt af Electronic Arts i 1998, sad virksomheden på hele fem til seks procent af pc-spilmarkedet. Da Command & Conquer: Renegade, der et hybridspil mellem first-person shooter og real-time-strategy, ikke levede op til forventningerne, blev Westwood Studios afviklet et år efter i marts 2003.
Arven fra Command & Conquer lever dog i dag videre med længeventede Command & Conquer Generals 2 på vej.
Vist her: Command & Conquer Gold
5 / 13
Origin Systems' motto var "We Create Worlds" og det må man sandelig sige, at de gjorde. Virksomheden blev stiftet i 1983 og er bedst kendt for serierne Ultima og Wing Commander.
Holdets innovation kendte ingen grænser og det udviklede Ultima Online fra 1997, der var et af de tidligste MMORPG'er (massively multiplayer online role-playing game).
I 2004 eksisterede Origin Systems næsten udelukkende for at vedligeholde Ultima Online og blev februar det år lukket af EA, der opkøbte virksomheden i 1992.
Mange af de største talenter i spilindustrien begyndte deres karrierer hos Origin Systems og arbejder stadig på de spil, du elsker.
Vist her: Wing Commander
6 / 13
Deus Ex har været betydet meget for nogle af os. Hvis du aldrig har spillet det, så er du gået glip af et fremragende first-person stealth action RPG.
Spillet blev udgivet af Ion Storm Austin i 2000 til stor kritikerros og var - sammen med Thief og System Shock - med til at definere en helt genre af pc-spil. Men samtidig med at Austin-holdet udrettede fantastiske ting brugte resten af Ion Storm (med hovedkvarter i Dallas) tiden på at udvikle spil, der fejlede såsom Anachronox og Daikatana.
Dårlige salgstal og andre økonomiske problemer kombineret med betydelige interne spændinger blev virksomhedens endeligt, hvorefter mange store skikkelser i branchen - heriblandt John Romero og Looking Glass-veteranen Warren Spector - pakkede saddeltaskerne og red væk i solnedgangen. Hvil i fred, Ion Storm.
Vist her: Deus Ex
7 / 13
Vi fyrer stadig i ny og næ op for et gammelt spil fra Bullfrog Productions for at nyde den skæve humor, der karakteriserede hvert eneste spil fra dette for længst bortgåede britiske spilstudie.
De fleste kender Bullfrog fra gudespillet Populous og for at have startet spiludvikleren Peter Molyneux' karriere. Han stiftede Bullfrog i 1987 sammen med Les Edgar.
Men det, vi personligt husker Bullfrog mest for, er Dungeon Keeper-spillene, der er de klassiske pc-strategispil, der vendte op og ned på konventionerne ved at placere spillerne i rollen som dungeon master med den opgave at forsvare underjordiske labyrinter mod plyndrende eventyrere.
Bullfrog blev slugt af Electronic Arts i 2004 og er svært savnet.
Vist her: Populous
8 / 13
Mange pc-gamere kastede sig frådende over Might & Magic, da New World Computing udgav Heroes of Might & Magic III I 1999.
Men det var blot ét fremragende fantasy-spil ud af mange, som New World Computing udviklede og udgav i løbet af sine 18 år.
Selv om New World Computing også udgav andre spil end i Might & Magic-franchisen, så er virksomhedens største bedrift udviklingen af denne serie rollespil og turbaserede taktiske RPG'er, der selv i dag er yderst spilbare.
New World Computing lukkede og slukkede desværre i 2002, da 3DO - som havde opkøbt New World Computing i 1996 - gik konkurs, solgte sine aktiver og fra den ene dag til den anden standsede alle aktiviteter.
Rettighederne til Might & Magic-serien tilhører i dag Ubisoft, hvilket betyder, at der stadig er håb om at se mere til serien.
Vist her: Heroes of Might & Magic III
9 / 13
Parallax Software eksisterede ikke særligt længe, men med Descent og Descent II lagde virksomheden fundamentet for first-person shooters i 3D. Descent var et af de første spil, der kunne give dig køresyge.
Parallax Software blev splittet op i to virksomheder i 1996 (Outrage Entertainment og Volition) og opkøbt af det nu hedengangne THQ.
Outrage Entertainment eksisterer ikke længere, men Volition er stadig i fuld gang og står bag nogle af vores favoritserier, navnlig Saints Row og Red Faction.
Vist her: Descent
10 / 13
Sierra blev stiftet i 1979 som On-Line Systems af ægteparret Ken og Roberta Williams og vandt hæder og ære for udviklingen af de første grafiske adventure-spil.
Andre tidlige serier af betydning inkluderer King's Quest, Leisure Suit Larry og Space Quest. Roberta Williams foretog også et pionerarbejde med udviklingen af spil, der indeholdte realoptagelser såsom Gabriel Knight og Phantasmagoria.
Sierras største succes må dog være udgivelsen af den originale Half-Life (udviklet af by Valve Studios) i 1998 samt Homeworld (udviklet af Relic) i 1999. Sierra blev solgt flere gange, før den endelig blev slugt af Activision i 2008.
Vist her: Covergrafik fra Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude
11 / 13
Infocom blev stiftet i 1979, men virksomhedens første tekst-adventure-spil - Zork - blev faktisk udviklet to år tidligere. Zork kunne dog kun køres på mainframes.
Infocom udgav Zork I til pc'en Radio Shack TRS-80 i 1980 og lavede senere en version til Microsofts DOS. Senere populære spil inkluderer Cutthroats og Leather Goddesses of Phobos. Sidstnævnte kunne spilles i én ud af tre forskellige tilstande: Tam, vovet eller sjofel.
Infocom fusionerede med Activision i 1986 og tre år senere trak Activision stikket ud på udvikleren.
Vist her: Covergrafik fra Leather Goddesses of Phobos
12 / 13
Spectrum Holobyte blev stiftet i 1983 og er bedst kendt for sin meget realistiske flysimulator-serie Falcon, som gav en oplevelse af at flyve kampflyet F-16 Fighting Falcon.
Falcon A.T., der udkom i 1988, var et af de første flysimulatorer, der anvendte EGA-grafik, hvilket var en IBM-skærmstandard, der blev udviklet til IBM Personal Computer AT, der kunne vise hele 16 farver i opløsning på 640 gange 350 pixel.
Falcon 3.0, der udkom i 1991, forhøjede indsatsen yderligere ved at kræve, at pc'en var udstyret med matematisk co-processor, mens den anbefalede CPU var en 33 megahertz 486'er, hvilket på daværende tidspunkt var en meget højtydende processor.
Vist her: Falcon
Oversat af Thomas Bøndergaard