1 / 10
I Sydkorea er mange begyndt at få deres afdøde slægtninges aske indkapslet i små ædelstenslignende perler.
Det skyldes, at almindelige gravpladser fjernes efter 60 år. Ved at have asken i håndterbar form mener mange koreanere, at de bedre kan ære deres døde familiemedlemmer. Læs mere hos Yahoo News
Se mere på Holytec.com.
2 / 10
Hvis du har hemmeligheder, som du ikke vil tage med i graven, kan du gemme dem på nettet til dine efterladte.
På tjenesten Deathswitch.com
kan du gemme beskeder, der først bliver sendt til udvalgte personer, når du har stillet træskoene.
Det kunne være testamenter, kodeord eller vigtige dokumenter.
De gemte beskeder bliver sendt, hvis man i længere tid ikke svarer på beskeder fra tjenesten.
Deathswitch.com er gratis, men det koster, hvis du vil sende mere end en besked fra graven.
Tjenesterne I-tomb og i-memorial kan også sende beskeder fra graven. Endda tidsbestemt, så man kan sende en besked juleaften, og minde sine efterladte om, at man savner dem.
Foto: Chovy
3 / 10
En lidt skæv brug af moderne teknologi har den danske rumfartsorganisation, Rumfart For Folket, forsøgt at sætte gang i. Nemlig begravelser i rummet.
Der er allerede en del, der har fået deres jordiske rester spredt i rummet, men den danske organisation forsøgte i 2009 at lave en regulær forretning ud af foretagenet sammen med Virgin Galactic.
Forretningen lader dog ikke til at have taget fart.
Foto: Jurvetson
4 / 10
MySpace ligner i sig selv de sociale portalers svar på en kirkegård, men den hensygnende portal har også sin helt egen kirkegård.
En særskilt hjemmeside hvor afdøde brugere bliver fremhævet med navnet: MyDeathSpace.
Man kan læse mindeord men også referater fra lokalaviser, der fortæller om dødsårsagen, som ofte har relation til trafikuheld eller alkohol.
5 / 10
Den internetforbundne klode betyder, at man ikke nødvendigvis behøver at være på stedet for at følge en slægtning eller vens sidste rejse.
Man kan få hele begivenheden præsenteret via webcam.
Det tilbyder blandt andet Funeralstreamingnetwork.com, der kan lave private sendinger eller større fremvisninger i andre byer og lande, end hvor begravelsen finder sted.
Foto: NZ Defence
6 / 10
QR-koder er først nu ved at vinde indpas som marketingsredskab i vesten, men japanerne har længe brugt de letaflæselige koder.
De bliver brugt til give afdøde en sidste mulighed for at sætte et aftryk.
Pårørende eller andre der kommer forbi gravstedet kan scanne QR-koderne og få vist en kort film om afdøde.
Konceptet er blevet kopieret andre steder. For eksempel i Israel hvor QR-koden på gravstedet henviser til en hjemmeside, der jævnligt bliver opdateret med minder.
7 / 10
I-tomb og i-memorial er to digitale kirkegårde.
Fysiske kirkegårde har et naturligt loft over, hvor længe en gravplads opretholdes. På nettet kan du ligge for evigt.
De amerikanske tjenster tilbyder, at man på forhånd kan tilrette sit eftermæle ved at købe en "gravplads" og indrette den med billeder og videoer, så de efterladte har et sted at søge trøst.
En virtuel gravplads koster cirka 270 kroner om året eller 16.000 kroner for 99 år.
8 / 10
Afdøde.dk er en anden dansk side. Den drives af de danske bedemænd.
Siden er ikke blot en mulighed for at præsentere landets dødsannoncer, den giver også mulighed for at følge med i dødsfald over hele landet eller på kommunebasis.
På sidens Beskedservice kan man oprette overvågninger, som sender nyhedsbreve, når der er dødsfald i de kommuner, man overvåger.
9 / 10
Før hørte dødsannoncer hjemme på papiravisens første sider. Nu skal de selvfølgelig være online.
Mindet.dk var en af de første sider på nettet, hvor man kan efterlade et minde om sin afdøde venner og familiemedlemmer.
Mindet er drevet af Kristeligt Dagblad.
10 / 10
Da Apples stifter Steve Jobs afgik ved døden i sidste måned, blev han straks savnet og hyldet overalt på nettet.
Apple har forsøgt at samle mindeordene hos sig selv.
Se mere på Apple.com/stevejobs.