Logo CIO Tech Eksperten IT-JOB IT-Kurser Events Podcast Søg

Log ind eller opret profil

Log ind Opret bruger
Glemt kodeord

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester

Cookie ikon
  • Forside
  • Digitalisering
  • Forretningssoftware
  • Tele & Mobil
  • PC´er & Hardware
  • Log ind
  • Kontakt
  • Køb abonnement
  • Nyhedsbreve

Galleri: 12 henvendelser som enhver it-supporter bare hader

Se de 12 værste henvendelser fra firmaets dumme ansatte, som enhver it-supporter vil sukke dybt over at blive forelagt. Igen.

1 / 13

Galleri billede

At arbejde i en it-helpdesk kan føles som en uendelig række af deja-vu-oplevelser.

Lad os bare sige det lige ud: Den gennemsnitlige computer-bruger er temmelig forudsigelig. Man har hørt det hele tusind gange før.

Der er dog visse ting, man hører så ofte, at de er blevet helpdesk-klicheer og alene det at høre dem kan give selv den mest fattede it-mand lyst til at banke hovedet ind i væggen.

Hvis du selv nogensinde har ringet til it-supporten med nogle af følgende problemer, så kan du godt regne med, at personen i den anden ende har rullet alvorligt med øjnene.

Skrevet af Computerworld News Service/JR Raphael.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

2 / 13

Galleri billede

Hvorfor er mit internet så langsomt?

Og klassiker-svaret, som enhver it-supporter kan på rygmarven: "Vi er ved at undersøge det."

Skrevet af Computerworld News Service/JR Raphael.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

3 / 13

Galleri billede

Skal min computer ikke snart opgraderes?

Den ikke nærmere bestemte opgradering er det magiske universalmiddel i erhvervslivet.

Det er ikke sikkert, brugerne ved, hvad de gerne vil have opgraderet, eller præcist hvad denne opgradering skal gøre, de regner bare med, at den vil få alle deres problemer til at forsvinde.

Men hvorfor spørge en chef med ansvar for indkøbsbeslutninger, når man i stedet kan plage den person, der gør det beskidte arbejde?

Åh, kom nu: Du har vel nok noget ekstra RAM liggende i en skuffe til brugerens harddisk eller måske nogle få ekstra gigawatt til processoren?

Skrevet af Computerworld News Service/JR Raphael.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

4 / 13

Galleri billede

Jeg har da kun deletet de ting, som jeg ikke har brug for

Af en eller anden grund synes drivere altid at fremstå komplet undværlige for den almindelige bruger.

Skrevet af Computerworld News Service/JR Raphael.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

5 / 13

Galleri billede

Jeg spildte altså kun en lille smule på den

Det var det sidste, de hørte ham sige.

Skrevet af Computerworld News Service/JR Raphael.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

6 / 13

Galleri billede

Jeg bliver ved med at få mystisk error-besked. Kan du ikke lige ordne det?

Det ville ikke være så slemt, hvis denne sætning blev efterfulgt af relevante faktuelle oplysninger, såsom hvad der eksempelvis stod i den fejlmeddelelse, hvornår det skete og hvad brugeren foretog sig umiddelbart før, det skete.

Brugerne har dog som regel ingen anelse om noget mere specifikt, end at der dukkede en fejlmeddelelse op på et eller andet tidspunkt i dag og/eller i går.

Skrevet af Computerworld News Service/JR Raphael.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

7 / 13

Galleri billede

Hjælp, jeg har glemt mit password

Det er slemt nok med de brugere, der ringer, fordi de har glemt adgangskoden til virksomhedens netværk (især i lyset af at deres adgangskode sikkert er "adgangskode123", hvis de har fået lov til selv at oprette den).

Endnu værre er det med de brugere, der ringer til virksomhedens helpdesk, fordi de har glemt deres adgangskode til Facebook, Friendster eller andet, der ingenting har at gøre med deres arbejde.

Erhvervslivets it-afdelinger gør selvfølgelig også deres for at opmuntre til denne særlige form for hjerneblødning med i stigende grad komplekse regler for administrationen af adgangskoder.

Skrevet af Computerworld News Service/JR Raphael.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

8 / 13

Galleri billede

Min inbox er fuld. Hvad gør jeg?

Advarsel: Det kan have uforudsete konsekvenser at instruere folk i at slette unødvendige ting (se foregående side i galleriet).

Skrevet af Computerworld News Service/JR Raphael.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

9 / 13

Galleri billede

Jeg har altså ikke downloadet porno. Jeg sværger

Alt det der porno må have ligget på harddisken i forvejen.

Og det må være andre, der har åbnet alle de der pdf-dokumenter fra ukendte afsendere og klikket på alle de der mistænkelige links fra mine Facebook-venner.

Hvor vover du at beskylde mig, denne computers primære bruger, for den slags.

Skrevet af Computerworld News Service/JR Raphael.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

10 / 13

Galleri billede

Jeg tror, at printeren er i stykker

Dette er en af de mest almindelige henvendelser til helpdesken - som det ville glæde enhver delpdesk-medarbejder aldrig at høre igen.

Hvad end der udgør problemet med printeren - det være sig billige komponenter, papir der sidder fast eller at en bruger har tabt slik ned i apparatet - så vil dette opkald sandsynligvis fremkalde et tungt suk.

Skrevet af Computerworld News Service/JR Raphael.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

11 / 13

Galleri billede

Kan du ikke lige hjælpe med at få min mail over på min telefon.jpg

"Det er min nye private telefon. Og når du nu er i gang, kan du så ikke også lægge min Facebook og Twitter ind? Og billederne af mine børn? De ligger lige her på min private bærbare. Hvis det kan ordnes før frokost, så ville det bare være fint."

Det er altid godt, når der er nogen, der gider gøre en tjeneste, ikke sandt?

I takt med at computerne fylder mere og mere i vores liv, bliver folk, der arbejder med it, i stigende grad oversvømmet med anmodninger om privat it-hjælp.

Når sådanne anmodninger kommer fra overordnede kolleger eller chefer kan de i særlig grad være svære at afvise.

Skrevet af Computerworld News Service/JR Raphael.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

12 / 13

Galleri billede

Hvordan stopper jeg alle disse systemopdateringer?

Lige så højt de elsker tanken om opgraderinger, lader brugere til at hade tanken om opdateringer, der dukker op på deres computer og måske en morgen i ny og næ tvinger dem til at vente et par minutter ekstra på, at computeren starter op.

Det kan være svært at få brugerens forståelse for, at sådanne softwareopdateringer er meget vigtige, fordi de retter kritiske fejl eller forbedrer systemets sikkerhed.

En del af modviljen mod opdateringer kommer nok af, at Microsoft udsender cirka 4.972 opdateringer hver måned, som hver gennemsnitligt tager 70 timer at installere - men det får altså ikke prøvelsen overstået hurtigere, at man ringer til it-afdelingen og brokker sig.

Skrevet af Computerworld News Service/JR Raphael.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

13 / 13

Galleri billede

Min computer har virus, men jeg opdaterede da antivirussoftwaren så sent som i går

Nå, det var da ikke så godt.

Og det sker på trods af de mange påmindelser fra it-afdelingen om at være opmærksom på malware, der giver sig ud for at være opdateringer til antivirussoftwaren.

OK, mange af disse phishing eller social engineering svindelnumre er temmelig avancerede og luskede.

Men det er jo derfor, vi udsender alle de advarsler.

Hvis bare vi kunne få brugerne til at ignorere meddelelser fra datakriminelle lige så grundigt, som de ignorerer meddelelser fra it-afdelingen, så ville verden være et bedre sted.

Skrevet af Computerworld News Service/JR Raphael.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Se flere gallerier

Computerworld
  • Kontakt redaktionen
  • Persondatapolitik
  • Cookie-samtykke
  • Annoncering  |  Handelsbetingelser (samarbejdspartnere)
Ansvh. chefredaktør: Lars Jacobsen
Hørkær 18, 2730 Herlev
Udgiver © Computerworld A/S
Kategorier
  • It-ledelse
  • Internet
  • It-job & karriere
  • Tele & mobil
  • Pc´er og hardware
  • Whitepapers
Tjenester
  • It-events
  • It-navnenyt
  • It-brancheguiden
  • It-kurser
  • Abonnement på Computerworld
  • Annoncørbetalt indhold
Nyhedsbrev

Til- eller frameld dig nyhedsbreve

Modtag også nyheder på Facebook, Twitter eller RSS

  • Klummer
  • Søg på Computerworld