Logo CIO Tech Eksperten IT-JOB IT-Kurser Events Podcast Søg

Log ind eller opret profil

Log ind Opret bruger
Glemt kodeord

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester

Cookie ikon
  • Forside
  • Digitalisering
  • Forretningssoftware
  • Tele & Mobil
  • PC´er & Hardware
  • Log ind
  • Kontakt
  • Køb abonnement
  • Nyhedsbreve

Galleri: Se den avancerede tv-teknik bag 3D-fodboldbrag i Parken

Tirsdag spillede FCK ottendedelsfinale i Champions League mod Chelsea i Parken. Det var samtidig første gang nogensinde, at en kamp i Danmark blev produceret og vist i 3D. Se her, hvordan det foregik.

Af Christian Bjerggaard Jørgensen | Udgivet 23. februar 2011 kl. 11.01

1 / 13

Galleri billede

FCK-Chelsea i 2D og 3D

Der var i alt involveret 200 folk i de forskellige tv-produktioner af Champions League-kampen i Parken.

Læs også

Derfor er 3D-tv så pokkers besværligt

2 / 13

Galleri billede

To i én

Viasat Sports tekniske direktør, Johhny Sørensen, forklarer, hvordan 3D-kameraet på baglinjen fungerer.

Læs også

Derfor er 3D-tv så pokkers besværligt

3 / 13

Galleri billede

To i én

3D-kamera-opsætningerne består i realiteten af to kameraer, der filmer til hver sit øje. Denne baglinje-opsætning består af et kamera som filmer opad og et som filmer ligeud.

Læs også

Derfor er 3D-tv så pokkers besværligt

4 / 13

Galleri billede

Kamera på sidelinjen

Der var fire 3D-kameraer i brug. Her er et af kameraerne placeret på midtertribunen.

Læs også

Derfor er 3D-tv så pokkers besværligt

5 / 13

Galleri billede

Kamera på sidelinjen

Modsat kameraet på baglinjen filmer dette side-by-side. Det vil sige, at de to kameraer er sidestillet horisontalt frem for vertikalt.

Læs også

Derfor er 3D-tv så pokkers besværligt

6 / 13

Galleri billede

Minimotor

Denne lille motor, der styrer 3D-kameraets bevægelser fra side til side, kontrolleres ude fra kontrolrummet.

Læs også

Derfor er 3D-tv så pokkers besværligt

7 / 13

Galleri billede

Udsigt

Her er et af de traditionelle hd-kameraer, som der var 14 af i alt til kampen. Da de ikke skal skabe samme dybde i billedet som 3D-kameraerne, er de placeret højere oppe.

Læs også

Derfor er 3D-tv så pokkers besværligt

8 / 13

Galleri billede

Inde i 3D-vognen

Her er den primære 3D-vogn, hvor produceren sidder med blandt andet sin væg af monitorer.

Læs også

Derfor er 3D-tv så pokkers besværligt

9 / 13

Galleri billede

Inde i 3D-vognen

Flere skærme fra OB-vognen (outside broadcasting) til 3D.

Læs også

Derfor er 3D-tv så pokkers besværligt

10 / 13

Galleri billede

Producer med 3D

Produceren på den tredimensionelle udgave af kampen sidder naturligvis med 3D-briller på ude i OB-vognen.

Læs også

Derfor er 3D-tv så pokkers besværligt

11 / 13

Galleri billede

Kontrol

I en anden kontrolvogn styres al software og teknik. Her sidder fire folk og sørger for, at 3D-kameraerne er tilpasset og står korrekt i forhold til hinanden, så dybden er optimal.

Læs også

Derfor er 3D-tv så pokkers besværligt

12 / 13

Galleri billede

Kontrol

På skærmen til venstre ses venstre del af 3D-kameraet, skærmen i midten viser højre kamera, og skærmen til højre viser forskellen mellem de to.

Læs også

Derfor er 3D-tv så pokkers besværligt

13 / 13

Galleri billede

Ude i kulden

Her er OB-vognen, hvorfra det meste af 3D-produktionen blev styret. Den kom fra tyske Skyline, som stod for produktionen.

Læs også

Derfor er 3D-tv så pokkers besværligt

Se flere gallerier

Computerworld
  • Kontakt redaktionen
  • Persondatapolitik
  • Cookie-samtykke
  • Annoncering  |  Handelsbetingelser (samarbejdspartnere)
Ansvh. chefredaktør: Lars Jacobsen
Hørkær 18, 2730 Herlev
Udgiver © Computerworld A/S
Kategorier
  • It-ledelse
  • Internet
  • It-job & karriere
  • Tele & mobil
  • Pc´er og hardware
  • Whitepapers
Tjenester
  • It-events
  • It-navnenyt
  • It-brancheguiden
  • It-kurser
  • Abonnement på Computerworld
  • Annoncørbetalt indhold
Nyhedsbrev

Til- eller frameld dig nyhedsbreve

Modtag også nyheder på Facebook, Twitter eller RSS

  • Klummer
  • Søg på Computerworld