Annonceindlæg fra Yousee og TDC Group

Opstartstankegang og en helt ny flad struktur præger YouSees nye digitale setup

Kort fra idé til handling og kunden i centrum er kodeord, der samler det digitale ansvar ét sted i det, YouSee kalder Digital Warehouse.

Den hurtige vej til YouSees nyeste afdeling har et skær af hemmelig gang over sig, som den snor sig gennem kælderkorridorer i rå beton. Ved hver metaldør på vejen lover et nyprintet A4-skilt os, at vi er på vej mod Digital Warehouse. Den sidste trappe munder da heller ikke ud i et færdigbygget kontorlandskab, men derimod et kæmpe pakhus fuld af aktivitet.

Lyden af håndværkerne er det første, der rammer en. Blandt meterhøje hylder med teknisk udstyr vokser der nye rum op. I et hjørne er nøgne trætrin i forskellige niveauer ved at blive til et uformelt auditorium med fri udsigt til det store rum og højt til loftet. Bordtennisborde og bløde møbler, hvor enkelte medarbejdere sidder koncentreret med en bærbar, mens håndværkerne saver løs omkring dem, vidner om, at det store rum allerede er taget i brug.

Lagerbygningen hos YouSee skal danne de fysiske rammer om en ny måde at arbejde digitalt på. Men ombygningen er ikke kun fysisk. Ændringen er også mental og organisatorisk. Målet er at forbedre den digitale kundeoplevelse.

"Og for at gøre det er vi nødt til at innovere. Ikke bare én ting men 100 ting. Og hurtigt," fortæller Jaap Postma, der er koncerndirektør for YouSee.

Arbejder sammen på tværs

For at gøre det muligt har YouSee slået to afdelinger sammen. Her arbejder udviklere, kundeoplevelsesspecialister og andre relevante medarbejdere i 10 såkaldte squads i en ny og langt fladere struktur.

Der skal arbejdes agilt, så vejen fra idé til handling og fra design til udvikling er den kortest mulige. Der arbejdes hurtigt og i ryk. Og for at det skal virke vil man samle de bedste kompetencer i den nye afdeling. Og de skal ikke kun rekrutteres internt. YouSee Digital Tribe er i vækst, og den nytænkte struktur, de kreative rammer og den friere arbejdsform skulle gerne tiltrække nye talenter med mod på at tage ansvar.

Opdelingen og navngivningen med 'tribes' og 'squads' er konkret inspireret af Spotify, men YouSee har kigget på flere opstartsvirksomheder, inden man har lagt sig fast på strukturen - en struktur, som også udvikler sig med de nye medarbejdere, der skal befolke det tidligere lager. Opstartsinspiration krydret med en virksomhed af YouSees størrelse giver unikke fordele.

"Vi er inspireret af start-up-kultur - men fordi vi er dem, vi er, så er det en start-up med muskler. Når du laver noget om, så berører det millioner - hvad du laver, som udvikler hos YouSee, bliver bemærket," siger Jaap Postma.

Et givende arbejde med stor gennemslagskraft

Rundt om fællesarealet er man ved at istandsætte mindre lokaler til hvert squad. I et sofahjørne ved siden af en veludstyret kaffebar sidder to medarbejdere med hver deres bærbare pc og drøfter en test. Rundt om dem er det åbne lokale præget af tavler. Nogle med skitser og andre med forskellige farver Post-its, der giver et simpelt visuelt overblik over delopgaver i et projekt. En keep it simple-tilgang til projektstyring, der illustrerer ønsket om at arbejde hurtigt, effektivt og uden dikkedarer.

"Der er meget kortere fra tanke til handling i det her setup. Hvis jeg før ville spørge en helt ude fra fronten om noget, så skulle jeg måske booke et møde og vente flere uger. Nu kan jeg banke på Emils bord og spørge 'hvad synes du om det her?' Det, at vi har fået nye roller med i et squad, betyder virkelig meget," siger Mads Obel Jørgensen. Han er front-end developer og chapter lead. Ud over udviklingsarbejdet i sit eget squad har han en personalelederrolle på tværs - eller er 'spillende træner', som han selv siger det.

"Det giver en stor arbejdsglæde, at der er så stor tværfaglighed. Man tilegner sig nye kompetencer og får en hel anden forståelse for processen. Man påtager sig flere opgaver og lærer noget hele tiden, " fortæller Emil Elmer Hjordt, der kommer fra YouSees callcenter og nu er onboarding journey expert i et squad.

"Og så er vi meget mere autonome. Vi har et større say, og det er nemt at prøve noget af. Samtidig med at der er stor fokus på at levere kvalitet, fordi det vi laver, berører kunderne direkte. Det giver en kæmpe tilfredsstillelse," siger Emil Elmer Hjordt.

Om den nye måde at arbejde på forklarer Jaap Postma:

"Der er en forskel i mentalitet. Det her passer på den nuværende generation - det er mere afslappet, det er sjovere. Men man har også større gennemslagskraft, og det er mere givende. Også for mig - jeg nyder at se resultater hver dag," siger han.

læs meget mere om muligheden for en karriere hos YouSee og TDC her