Annonceindlæg fra Verifone

Dansk mobilbetaling fik et løft af bluetooth

I Danmark vokser andelen af mobilbetalinger i de fysiske butikker med f.eks. MobilePay. Verifone er med til at drive udviklingen.

Mobilbetaling er hyppigt brugt i person-til-person-betalinger, men både Apple Pay, Dankort app og MobilePay har potentiale til at blive meget udbredte betalingsmidler i butikkerne. Når butikker og handlende ønsker at tage imod betaling fra kundernes mobiltelefoner, skal de bygge bro fra telefonen til betalingsterminalen eller kasseløsningen. Potentialet er stort, for danskere, svenskere, nordmænd og finner er blandt de mest smartphone-forbrugende i verden. På betalingsområdet er kontanterne for længst overgået af betalingskort med chip og pin eller kontaktløse. Flertallet af betalingsterminaler i Norden er som hovedregel udstyret med Near Field Communication (NFC), som er en god standard for at understøtte kontaktløs betaling. NFC er for eksempel i brug til de kontaktløse betalingskort. Men samtidig har Apples iPhone en meget stor udbredelse i Norden, og NFC-funktionaliteten i iPhone er låst til Apples egen betalings-app Apple Pay, som ikke var introduceret i Danmark tilbage i 2014. Derfor ville en betalings-infrastruktur til mobilbetaling med f.eks. MobilePay baseret på NFC i praksis udelukke alle ejere af iPhones. Løsningen på det problem blev starten på et bluetooth-eventyr for Verifone i Danmark.

Apples benspænd

”Dengang i 2014 gik alle rundt og konstaterede, at Apple gav os et problem. Apples teknologiske benspænd kunne godt have sat dansk mobilbetaling alvorligt tilbage. Men vi gik bare skridtet videre, og vi spurgte os selv, hvad der skulle til for at gøre vores eksisterende terminaler klar til bluetooth”, siger direktør Chris Lund-Hansen fra Verifone i Danmark. ”Vi havde en klar ide om, at det ville være afgørende i fremtiden at knække koden til mobilbetaling, og nu har det efterfølgende vist sig at være den bedste business case i Verifones historie i Danmark.”

Løsningen i Danmark blev at isætte en chip – et lille simkort – i de installerede terminaler ude hos kunderne. Denne BLE-chip er herefter en del af betalingsterminalen, og den kan opgraderes online med ny software med ny funktionalitet. I praksis betyder det, at man via softwareopdatering kan åbne en terminal for eksempelvis MobilePay eller en endnu ukendt wallet-løsning i fremtiden. Og derudover kan Bluetooth-funktionaliteten bruges til flere andre formål i en butikskæde. 

Verifone er alene med bluetooth

I dag er det sådan at Verifones terminaler som den eneste betalingsterminal på markedet tager imod både Dankort app, MobilePay, Apple Pay, almindeligt Dankort, kontaktløst Dankort og rækken af internationale betalingskort. Nøglen til denne åbenhed er, at Verifones terminaler har bluetooth indbygget, så den kan snakke med MobilePay. Samtlige nye terminaler fra Verifone leveres nu med indbygget bluetooth. Andre terminaler har ikke denne teknologiske åbenhed, fordi de ikke benytter bluetooth. Hvis man har en iPhone kan man bruge NFC til at betale med Apple Pay og man kan bruge bluetooth til at betale med MobilePay, men vel at mærke kun hvis man står over for en betalingsterminal fra Verifone.

”Vi afprøvede flere forskellige hypoteser, før vi kom op med BLE-løsningen”, husker Chris Lund-Hansen. ”Som i ethvert udviklingsprojekt var der en lang række tekniske udfordringer. Vi skulle bl.a. sætte en produktion af chips i gang. Mange ting kan gå galt, når strømforsyning, sendestyrke og sikkerhed skal gå op i en højere enhed. Til sidst bestod vi et proof-of-concept. Det stærke er, at vi tog rejsen fra ide til virkelighed, og det skyldes holdet af innovative ledere og teknikere hos Verifone i Norden.”

Siden den første launch af BLE-chippen har Verifone i Danmark leveret tusindvis af BLE-chips for at gøre handlende, butikker og supermarkeder klar til at modtage mobilbetaling på den smarteste måde – nemlig via betalingsterminalen, som forbrugerne allerede er helt vænnet til at bruge. Bluetooth-løsningen har samtidig bredt sig ud over Danmarks grænser til Verifones terminaler i andre lande.

 ”Terminalcentrisk” tilgang

”Vores tilgang har hele tiden været, at vi ville levere en åben og uafhængig infrastruktur til butikkerne. De vil gerne kunne tage imod alle danske og internationale betalingskort, de vil gerne kunne tage imod kontaktløse kortbetalinger, og de vil gerne kunne tage imod mobilbetalinger. Dér er vi i dag. Vi kalder det en ”terminalcentrisk” og åben betalingsløsning,” siger Chris Lund-Hansen.

Da MobilePay og Verifone annoncerede et nordisk samarbejde blev det fra starten mødt af stor positiv interesse fra kundernes side. Forbindelsen mellem den populære app og de eksisterende betalingsterminaler etableres med bluetooth via en BLE-chip, som installeres i betalingsterminalen. Danmarks tredjestørste og fjerdestørste dagligvarekæde – nemlig Dagrofa og REMA 1000 – var ikke tidligere kunder hos Verifone, men begge kæder valgte ganske enkelt at skifte samtlige terminaler over til Verifone for at få fordelen af den åbne, ”terminalcentriske” betalingsløsning. Verifones installerede base kom til at vokse med over fem procent på grund af de to nye kunder alene, og begge kunder har nu Verifone-terminaler i samtlige butikker. Verifone ligger nu markant over 50 pct. af det samlede danske marked for betalingsterminaler.

”Vi ser stadig forsøg på at understøtte mobilbetaling med proprietære løsninger, hvor butikkerne skal installere nye hardware-bokse i kasselinjen til én specifik app.  I praksis har det både været fordyrende for butikkerne og uhensigtsmæssigt for kunderne, som er vant til at betale via betalingsterminalen. Samtidig understøtter den proprietære løsning ikke de kommende mobilbetalingsløsninger, som vi forventer kommer i de næste år”, afslutter Chris Lund-Hansen.

 

Udvikling af sikre og innovative betalingsløsninger

Verifone Denmark A/S er Danmarks største leverandør af betalingsløsninger til landets butikker og kæder. Vi har mere end 25 års erfaring i at levere sikre og hurtige betalingsløsninger. I Danmark servicerer vi vores kunder fra to lokationer – Odense og Herlev. Vores løsninger omfatter fritstående be

Læs mere om Verifone
Kontaktinfo:

Verifone Denmark A/S

Knapholm 7

2730 Herlev

www.verifone.dk

Vil du vide mere om annonceindlæg?

Premium
Hjalp virksomheder Atea med at klage over omstridt udbud i Region Sjælland? Forsvarer udpeger Ib Kunøe som fællesnævner
Der indløb klager fra flere it-selskaber, da Region Sjælland i 2015 udpegede 3A-it som vinder af et stort it-udbud foran næsen af Atea. Det pudsige er, at klagerne var næsten ens. Forsvarer i Atea-sagen peger på et interessant sammenfald - Ib Kunøe.
Computerworld
Fona-ejer skal betale million-beløb tilbage: Hævede 22 millioner kroner lige inden krak
Fona-ejeren Elkjøp Nordic trak uretmæssigt 22 millioner kroner ud af selskabet lige inden salget af den kendte kæde gik ned med flaget.
CIO
Her er tre vigtige spørgsmål, som du altid bør stille til sælgere af it-systemer
Klumme: Softwareudviklere elsker at hade sælgere, der generelt er lidt for glatte, lidt for smilende, lidt for hjertelige og også dygtige til at undvige eller parere, når man fagligt argumenterer for sine forbehold overfor det system, man lige har fået præsenteret og lynhurtigt har spottet ikke vil fungere.
Job & Karriere
Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.