Annonceindlæg fra Trackman

Teknologi og data skaber unikke produkter til sportseliten

TrackMan A/S leverer analyseredskaber til verdenseliten indenfor golf og baseball og vil nu bringe real-time datadreven analyse ind på fodboldbanen.

”Hos TrackMan arbejder vi med en kombination af Machine Learning, neurale netværk, Deep Learning, Doppler radar, computer vision SAMT signalbehandling og udvikler også selv al elektronik og mekanik. Det er, synes vi selv, vanvittigt spændende. Og vi har både skuffen fuld af ideer til nye projekter og kapital til at realisere dem,” konstaterer Fredrik Tuxen, medstifter og CTO hos TrackMan A/S.

”Det eneste, vi for alvor mangler, er flere dygtige medarbejdere,” tilføjer han.

TrackMan blev stiftet i 2003, har i dag godt 240 ansatte, en årlig vækst i omsætningen på ca. 30 procent og er seks år i træk og otte gange i alt kåret som Gazellevirksomhed af Dagbladet Børsen.

Det mest opsigtsvækkende er dog, at den privatejede Vedbæk-virksomhed på få år har sat sig tungt på verdensmarkedet for dataopsamling og -analyse indenfor de pengestærke sportsgrene golf og baseball.

Analyserer golf og baseball helt ned i detaljen
Har man f.eks. fulgt med i den nyligt afholdte Ryder Cup – eller en hvilken som helst anden golfturnering på topniveau siden PGA Tour 2006 – vil man muligvis have bemærket en kompakt, kvadratisk orange enhed, der altid står et par meter bag golfspillerne.



Seneste generation bærer navnet TrackMan 4 og rummer en kombination af radar- og imaging-teknologi, som på få sekunder analyserer hvert eneste golfslag i mindste detalje.

Herfra sendes de videre til spillerens eller trænerens smartphone, iPad eller pc, hvor man kan se alt fra kropsholdning til den vinkel, køllehovedet rammer bolden med – samt et hav af data på boldens flugt og landing.

Fodboldanalyse er næste trin

”Samtlige golfspillere, -trænere og -klubber på topniveau bruger TrackMan og det stod hurtigt klart, at teknologien kunne bruges indenfor andre sportsgrene. Derfor kastede vi os i 2010 også over baseball,” konstaterer Klaus Eldrup-Jørgensen, CEO og medstifter af TrackMan.

Resultatet af dén satsning er, at der i dag sidder  TrackMan-enheder på alle professionelle baseball-stadiums på tværs af USA, Japan og Sydkorea, som indsamler og analysere spiller- og bolddata.

”Næste skridt er analyse af amerikansk og europæisk fodbold, hvor vi analyserer boldens og spillernes bevægelser helt ned til en kortlægning af hver enkelt spillers bevægemønster og tyngdepunkt. Især amerikansk fodbold har været lidt af en nød at knække, fordi bolden er oval og bevæger sig lidt specielt. Det har vores udviklere haft en del sjov med,” siger han.

Fokus på det lange stræk – ikke på aktiemarkedet
TrackMan ejes af Fredrik Tuxen, Klaus Eldrup-Jørgensen og dennes bror Morten, og ledelsen har som erklæret princip at træffe beslutninger med sigte på virksomhedens langsigtede udvikling.

”Vi skal ikke stille analytikere eller en bred aktionærgruppe tilfreds og hele tiden tænke på, om en eller anden beslutning tager sig godt ud i et kvartalsregnskab. Vi kan derimod disponere præcis, som vi mener, at det giver bedst mening. Det giver os store frihedsgrader og er meget tilfredsstillende,” siger Klaus Eldrup-Jørgensen.

Tæt og uformelt udviklingsmiljø
Klaus Eldrup-Jørgensen og Fredrik Tuxen bemærker således, at hvor det i ledelseskredse er god latin at tale om flade virksomhedsstrukturer og korte beslutningsgange, så gør man sig her endog meget store anstrengelser for at føre tankerne ud i praksis.



”Ca. halvdelen af medarbejderne sidder her og resten ude i verden. Men vi har stort set al software- og hardwareudvikling samlet her i Vedbæk. Her sidder både dem, der arbejder med billedanalyse og computer vision, radarteknologi, mikrobølger og algoritmer. Vi bygger også selv vores egne apps. Og da der var behov for nogle mekaniske ben, der automatisk sikrer, at en TrackMan står i vater, så byggede vi dem selv,” fortæller Fredrik Tuxen på en rundtur i montageafdelingen og holder noget op, der mest af alt ligner den ene halvdel af understellet fra et hæve-sænkebord i miniformat.

”Der er – bogstaveligt talt! – enormt kort fra der, hvor beslutningerne tages til der, hvor produkterne designes og bygges. Du skal ikke booke et møde med en eller anden mellemleder i Hamborg, som du aldrig har mødt, men kan tage en snak ved kaffemaskinen. Og skal en af vores app-folk veksle et ord med algoritmefolkene, så sidder de lige nede af gangen. Det giver et meget dynamisk og levende udviklingsmiljø. Langt de fleste elementer til vores produkter produceres og samles også i Danmark, så vi let kan foretage justeringer og tilpasninger i tæt dialog med producenten,” siger Fredrik Tuxen.

”Vi holder fast i pionérånden”
”Her er vitterlig meget kort fra tanke til handling, og vores virksomhedskultur og arbejdsform er i det hele taget ubureaukratisk. Vi holder også mødeaktiviteten på det absolut nødvendige minimum og prøver i videst muligt omfang at holde fast i pionérånden, hvor det er uformelt og alle kan komme til,” tilføjer Klaus Eldrup-Jørgensen.

Han er klar over, at man som dansk udviklingsvirksomhed i det mellemstore segment ligger i hård konkurrence om de dygtige medarbejdere med globale koncerner, der er mere velkendte i den brede offentlighed. Derfor lægger virksomheden også stor vægt på at samarbejde med bl.a. DTU om studie- og projektforløb, og de seneste år har adskillige IT- og ingeniørstuderende skrevet speciale – og er efterfølgende blevet ansat – hos TrackMan.

”Når først folk er ansat her, så har de en tendens til at blive. For hvor kan du ellers få lov til at arbejde med nyeste teknik og reelt opfinde løsninger på problemer, der aldrig er blevet løst før? Får du en god idé, kan du måske allerede se resultatet af dine anstrengelser, når nogle af klodens fremmeste sportsfolk går på banen i næste sæson. Det er faktisk ret sjovt,” siger Fredrik Tuxen.

Om TrackMan A/S
TrackMan A/S er en dansk virksomhed grundlagt, ejet og drevet af tre iværksættere med en stærk passion for sport og teknologi. Siden 2003 har virksomheden udforsket nye måder at måle performance i sport smartere, hurtigere og med højere nøjagtighed – alt sammen med det formål at hjælpe kunderne med at forstå deres præstationer bedre. Læs mere på www.careers.trackman.com