Annonceindlæg fra Flexfone

Tæt samspil mellem Flexfone og Microsoft banede vej for første teleapp i Teams

Dansk IT-virksomhed er blandt de allerførste på banen med professionel telefoni til Microsoft Teams.

Microsoft har sat alle sejl til for at positionere Teams som verdens førende samarbejdsværktøj i løbet af 2020. For at understrege intentionen er man allerede begyndt at udfase Skype for Business, som millioner af virksomheder bruger hver dag. Hvilket efterlader kunderne med en udfordring.

- Microsoft tilbyder ikke teleintegration, så du kan foretage og modtage opkald direkte i Teams. Så vi byggede værktøjet selv, konstaterer Johan Agerlund Hansen, ansvarlig for produktudvikling i den danske IT- og televirksomhed Flexfone.

Telefoni og samarbejde på én og samme Teams-skærm

Faktisk er Skanderborgvirksomheden ikke blot de første i Danmark – men blandt de allerførste i verden – til at lancere en teleapp til Teams.

- Med Myfone Teams app’en har du reelt et Teams-integreret omstillingsbord med fuld funktionalitet ved hånden. Uanset hvilken enhed, du bruger, siger Johan Agerlund Hansen.

- Det betyder, at du kan arbejde effektivt, modtage opkald og ringe op fra ét nummer, ligegyldigt om du er på kontoret eller ej. Du kan også omstille opkald til andre Teams-medlemmer, tilmelde Teams en telefon-kø eller starte en videokonference og så videre. Alt fungerer fra én og samme brugergrænseflade og uden at forlade Teams, forklarer han.


Med Myfone app'en i Microsoft Teams kan medarbejderen klare al sin telefoni direkte i Teams-klienten.

Samtidig er teleintegrationen til Teams en del af Flexfones samlede telefoniløsning på tværs af både webbrowser, mobil og bordtelefon.

- Samarbejdet med Microsoft gjorde os skarpere

Til daglig fungerer Johan Agerlund Hansen som bindeled mellem virksomhedens forhandlere, kunder, udviklere og direktion. Men i forbindelse med udviklingen af erhvervstelefoni-app’en Myfone til Teams havde han tillige en nøglefunktion i samarbejdet med Microsoft og underleverandøren Ribbon Communications, der varetager en stor del af Teams’ kommunikationsarkitektur.

- Det har været en ekstremt lærerig og overraskende positiv proces, konstaterer han. Flexfone har således været vant til, at app-godkendelse i bl.a. iOS og Android kan være en langvarig og frustrerende proces med minimal menneskelig feedback. Derfor forventede Johan Agerlund Hansen og udviklerholdet også, at det samme ville være tilfældet med Microsoft og Ribbon, da man lagde første app-version op til godkendelse.

- Men efter få dage fik vi mail tilbage fra personer med dybt produktkendskab, som stillede en masse konkrete detailspørgsmål, konstaterer Johan Agerlund Hansen. Siden sommeren 2019 har han siddet i talrige videokonferencer og udvekslet en lang række mails med Teamsgruppen hos Microsoft, inden app’en blev godkendt ved udgangen af 2019.

- Teamsgruppen er grundige, kompetente og engagerede, og i sidste ende gjorde samarbejdet med Microsoft os langt skarpere og produktet mere velfungerende. Det var en positiv og lærerig oplevelse, vurderer han.

Stærk fokus på udvikling og brugervenlighed

Med sin begrænsede størrelse – Flexfone har 35 medarbejdere – var det ikke naturgivent, at den danske virksomhed skulle komme først på markedet med en teleapp til Teams. På den anden side er organisationen fleksibel og har en solid baggrund indenfor udvikling og drift af digitale omstillingsløsninger.

- Vi er meget teknisk orienterede – cirka halvdelen af vore medarbejdere er udviklere – men også stærkt fokuserede på brugervenlighed og på at gøre vores løsninger så enkle at bruge som muligt, siger Johan Agerlund Hansen.

Udviklerne hos Flexfone står bag den første erhvervstelefoni-app i Microsoft Teams (Illustration: Flexfone).Udviklerne hos Flexfone står bag den første erhvervstelefoni-app i Microsoft Teams.

- Så da det stod klart, at der kom til at mangle et telefonielement i Teams, lå det ligefor at arbejde målrettet mod at løse dén udfordring. Blandt andet fordi vi ikke behøvede at vente på, at der blev frigivet APIer til konstruktion af den bagvedliggende telefoniinfrastruktur. For det havde vi allerede. Og da vi er mere browserbaserede end vore konkurrenter, har vi nok også haft lettere ved at bygge en løsning, der fungerer rigtig godt med Teams, siger Johan Agerlund Hansen.

Flexfone lancerede deres telefoniløsning i Teams den 6. januar og ambitionen er klar - at være det foretrukne valg for danske virksomheder, der ønsker at få telefoni i Teams.

Kom godt i gang med Myfone og Microsoft Teams

Som Flexfone-kunde bestemmer du selv, hvilke medarbejdere, der skal tildeles adgang til Flexfones telefoni i Teams, så du kun behøver betale for de Microsoft-licenser, der er behov for.

Samtidig kan medarbejdere, der ikke har behov for telefoni i Teams, blot anvende Teams som vanligt.

Læs mere på flexfone.dk/microsoft-teams

CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital
Job & Karriere
Her er Netcompanys nye hovedkvarter: Flytter til ikonisk adresse i hjertet af København - kommer til at betale million-leje