Annonceindlæg fra SAP

SAP: Rasende effektivt samarbejde mellem menneske og maskine på vej

Digital transformation, AI og intuitive grænseflader vil øge effektiviteten og gøre vores arbejdsliv mere tilfredsstillende.

Kunstig intelligens og en vellykket digital rejse er blandt de altdominerende årsager til, at Jack Ma-firmaet Ant Financial kommer til at slå alle rekorder, når virksomheden går på børsen her i efteråret. Der vil sandsynligvis blive solgt aktier for over 30 milliarder dollars, og finansielle iagttagere venter, at virksomheden når en børsværdi på over svimlende 225 milliarder dollars.

”Ant Financial betjener over 1,1 milliarder kunder, men har kun 10.000 ansatte. De har altså ti gange flere kunder end en amerikansk storbank, men kun 10 procent så mange ansatte. Hjertet i deres virke er digitale processer og kunstig intelligens, som er med til at beslutte, hvem der får et huslån eller hvad en kunde skal betale for en forsikring. Det gør dem ikke bare vanvittigt effektive, men også i stand til at lære som organisation og kontinuerligt forbedre deres service og produkter,” forklarer Jesper Schleimann, Northern Europe Digital Transformation Officer, SAP.

”Intelligente virksomheder skalerer langt bedre”
På netop afholdte Computerworld Summit 2020 fremhævede Jesper Schleimann, at den intelligente virksomhed ikke blot er science fiction. Tværtimod giver tæt integration mellem dataindsamling- og analyse samt automatiserede processer allerede enorme værditilvækster.

Den ekstreme effektivitetsforskel mellem Ant Financial og traditionelle banker er ét godt eksempel. Et andet er stadig mere succesfulde Amazon mod traditionelle hypermarkeder som Walmart.

”Traditionelle virksomheder begrænses før eller siden af organisatoriske og produktivitetsmæssige flaskehalse, mens intelligente virksomheder skalerer langt bedre. Det gør dem nærmest ufatteligt konkurrencedygtige,” konstaterer Jesper Schleimann.

Organisationer øver sig til større effektivitet
Hos SAP definerer man en intelligent virksomhed som en organisation, hvis produkter og tjenester automatisk forbedrer sig i takt med, at organisationen og dens kunder bruger de intelligente værktøjer, produkter eller services intensivt og over længere tid. Omtrent som når vi mennesker bliver bedre til at regne, tegne, spille musik eller udføre et håndværk, des mere vi øver os.

”Intelligente virksomheder agerer i stigende grad som mennesker, fordi de bygger på systemer, der på visse områder opfører sig som os selv. Det er løsninger, der faktisk støtter og hjælper medarbejderne og som forekommer langt mere naturlige at arbejde sammen med. Her er intelligent databehandling og intuitive grænseflader centrale elementer,” forklarer Jesper Schleimann.

Intuitivt samarbejde med ERP-løsningen
ERP-løsninger er et af SAPs kerneområder og har traditionelt måske ikke været opfattet som en specielt intuitiv gruppe af løsninger. Til gengæld er ERP-løsningen digital rygrad i enhver større virksomhed og helt central for forretningens virke og konkurrencedygtighed. Det vil den også være fremover.

Men AI-baserede og intuitive grænseflader bringer i stigende grad ERP-teknologi som SAP S/4HANA tættere på brugeren, der eksempelvis kan bidrage med viden om kunder, salg og dialog gennem et talestyret system. Omtrent som når en iPhone-bruger beder Siri vise vej til tandlægen eller tænde lyset hjemme i stuen.

”Drager en virksomhed ud på den digitale rejse, får du intelligente løsninger, som trækker data fra en masse kilder på egen hånd. Så kan jeg som bruger drage fordel den viden, jeg nu automatisk får overblik over om eksempelvis en kunde. Det giver et langt bedre udgangspunkt for at sikre, at vi handler. Vi kan bruge vores tid, vores indsigt og vores ekspertise mere målrettet. Hvilket både er meget mere tilfredsstillende end at taste informationer ind – og samtidig langt mere effektivt,” siger Jesper Schleimann.

”Men naturligvis kræver en digitale rejse mod den intelligente virksomhed målrettet omstilling på alle niveauer. Den kræver også, at man gentænker, hvem der løser en opgave; det bliver ikke kun mennesket eller kun maskinen, men derimod mennesket og maskinen. Det kommer til at skabe et dialogorienteret samarbejde, der både er tættere, mere tilfredsstillende og langt, langt mere værdifuldt end i dag,” tilføjer han.

Læs mere om Intelligent ERP her