Annonceindlæg fra Mansoft

IT udvikler sig eksponentielt – det samme gør manglen på IT-medarbejdere

Efterspørgslen på IT-folk har aldrig været større, og mange virksomheder higer efter kvalificerede IT-medarbejder

Efterspørgslen på IT-folk har aldrig været større, og mange virksomheder higer efter kvalificerede IT-medarbejdere, der kan være med til at løfte nye, og støt stigende digitale forretningsprojekter – både i det private erhvervsliv og i det offentlige. Problematikken er bare, at folk med disse kompetencer ikke hænger på træerne.

Lige nu er der en akut mangel på IT-folk, og om blot 8 år vil der mangle op mod 22.000. Det kan mærkes hos IT-leverandører, der i den grad løber stærkt, og i større grad må sige nej til ordrer, da de simpelthen ikke har hænder til at løse dem.

”Frem mod 2030 vil udbuddet vokse fra 48.300 til 56.000 personer, hvilket svarer til en stigning på 17 pct. I samme periode vil efterspørgslen vokse med 41 pct. fra 55.900 personer i 2020 til 78.600 personer i 2030. Udviklingen i udbuddet og efterspørgslen betyder, at overefterspørgslen vil vokse til godt 22.000 personer i 2030, hvilket er en stigning på godt 14.000 personer i forhold til 2020”

(Danske Gymnasier og IDA)

Det er altså den gode gamle problematik; Udbud og efterspørgsel. På både korte såvel som lange videregående IT-uddannelser vil efterspørgslen på IT-folk altså overstige udbuddet frem mod 2030 – og det vil skabe udfordringer for at indhente relevante kompetencer til din afdeling.

Paradoksalt nok, så er det ikke fordi, at de unge ikke vil optages på IT-uddannelser – tværtimod så strømmer det til med nye IT-studerende på videregående uddannelser. Men de bliver mødt af en lukket dør i erhvervslivet efter endt uddannelse - og dermed er den onde spiral komplet.

Så hvordan finder man en løsning på problemet?

IT handler også om mennesker – et mantra der dikterer empati for både medarbejdere og kunder

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi – som så mange andre – gør vores allerbedste for at tiltrække dygtige mennesker. Det er trods alt det, som vi lever af: at skabe værdi ved at sætte de rigtige mennesker og deres kompetencer i spil hos vores kunder. Vi kunne love vores kommende medarbejdere guld, grønne skove og firmabiler. Men det har altid været vigtigt for os at kunne holde, hvad vi lover. Det gælder vores kunder, vores medarbejdere og ikke mindst det, som vi lover os selv. Og man kan ikke kigge udad uden først at kigge indad.

For hvad er det egentlig vi står for som virksomhed og arbejdsplads?

Hvad gør os anderledes?

Og hvad gør os lidt bedre end de andre?

Ansvar for din faglige udvikling

Vores fremtidige velfærd og konkurrencekraft afhænger af, at man som IT-leverandør tager et ansvar for, at medarbejdere skal kunne løfte nye digitale områder, på trods af mangel på IT-arbejdskraft. Vi skal som IT-konsulenthus være med til at fremme loyalitet og vækst hos vores kunder gennem et kontinuerligt kompetenceløft hos vores medarbejdere. Vi ser det som en cirkulær proces; En god forretning kræver loyale kunder, og den eneste metode der skaber kundeloyalitet, er at kompetenceudvikle, skabe arbejdsglæde og livsglæde hos vores egne medarbejdere.

Så når vi taler om at tage ansvar for fremtidens digitale Danmark, så handler det grundlæggende om empati. For det er netop vores empati, der sætter os i stand til at værdsætte, inkludere og udvikle vores kollegaer i den retning, der giver bedst mening for dem selv og derved omsætte deres høje faglige niveau til ægte værdi for vores kunder og ikke mindst for dem selv.

Skabelse af arbejdsglæde

Vi bruger alle en stor del af vores liv på arbejdspladsen, og det skal også være en glæde at gå på arbejde. Derfor skal det ikke kun handle om faglighed, opgaver og kompetencer, men også om at skabe tryghed og følelsen af at være en del af et hold. Det er det der skaber arbejdsglæden. Når vi sætter fokus på empati, er det netop den egenskab, der sætter os i stand til at værdsætte og inkludere dig som medarbejder og kollega og derved skabe glæde og lyst til arbejdet.

Forståelse for resten af dit liv

Vi har også empati for, at det moderne arbejdsliv er i forandring og, at det også er livet udenfor arbejdspladsen, der giver os den motivation, glæde og energi, som vi gerne skulle have med på arbejde. Hos Mansoft arbejder derfor vi ud fra en holdning om, at der skal være en helt naturlig balance mellem arbejdet og alt det andet vigtige - for kun med balance i hverdagen, kan du skabe overskud, trivsel og yde dit bedste – både derhjemme og på arbejdet.

Det giver god mening for os.

Hvis det også giver god mening for dig, kan du læse mere om et arbejdsliv hos Mansoft på mansoft.dk/karriere

 

Mansoft har assisteret en lang række af danske Top 250-virksomheder inden for den private og offentlige sektor. Størstedelen af vores IT-konsulenter er certificeret inden for et eller flere Microsoft-produkter, og er således enten MCP, MCSA eller MCSE-certificerede. Mansoft tilbyder en bred palet af IT-support og helpdesk-konsulenter, Servicedesk-konsulenter, Pakketeringskonsulenter, SCCM-konsulenter, Infrastruktur-konsulenter samt Server management- og driftskonsulenter.

CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital