Artikel top billede

Bestyrelsesformand Vagn Sørensen ser dagens TDC som mere handlekraftigt end tidligere. Foto: Uffe Weng.

TDC-boss: Derfor har vi solgt fra i udlandet

Det danske teleselskab har under kapitalfondenes ejerskab solgt alt fra uden for Norden. Læs her et interview med bestyrelsesformand Vagn Sørensen, hvor han forklarer hvorfor.

Mere end fire år med fem kapitalfonde som hovedaktionær sætter sine spor hos TDC. Selskabet er i dag markant anderledes end det selskab, som kapitalfondene købte hovedparten af for 67 milliarder kroner i januar 2006.

Vagn Sørensen har været med siden april 2006, da han trådte ind i bestyrelsen som næstformand.

"Den største faktor bag transformationen af TDC har været, at man har speedet beslutningshastigheden op," fortæller Vagn Sørensen om tiden med kapitalfondenes ejerskab.

Han overtog 17. januar 2008 posten som bestyrelsesformand i telekoncernen, der på det tidspunkt var begyndt at sælge ud af koncernens ikke-nordiske virksomheder som eksempelvis tyske Talkline og en aktiepost i østrigske One.

"Vi er i dag geografisk fokuseret på Norden, mens vi i 2006 var fokuserede meget bredt. TDC havde en hel række større eller mindre andele i en række udenlandske selskaber, men der var ingen synergier imellem dem," siger Vagn Sørensen.

TDC lagde i 2006 strategien for de mål, som teleselskabet under kapitalfondenes ejerskab, skulle bevæge sig hen imod. Det skete ifølge Vagn Sørensen på baggrund af en analyse af, hvor selskabet havde de bedste muligheder for at skabe en god forretning. Og det var i Norden og i særdeleshed Danmark, hvor der dengang stadig var udsigt til vækst i det danske marked.

"Hvorfor skulle vi satse på Pakistan og Litauen, når vi havde så meget at gøre på et hjemmemarked, hvor vi havde endnu bedre forudsætninger? Det var den analyse, der lå bagved, og det var derfor, at vores fokus blev Norden," argumenterer han.

Holder sig fra de norske og svenske forbrugere

Trods et rent nordisk fokus har TDC holdt sig fra at gå efter privatmarkedet i Sverige og Norge, mens både svenske Telia og norske Telenor har satset på det danske marked.

"Man kan spørge sig selv, hvordan det går et selskab som Telia på privatmarkedet i Danmark," siger han og uddyber:

"Man kunne selvfølgelig godt kaste sig ud i det, men det er ekstremt investeringstungt, hvis man skal være med, og man kaster sig ud i et marked, hvor man har en lav markedsandel, og er oppe mod meget stærke spillere. Det gør, at man bliver nødt til at bruge prisvåbenet meget kraftigt med lave marginaler til følge."

TDC's erhvervsforretning er repræsenteret i Sverige, Norge og Finland, hvor selskabets afdeling TDC Nordic omsatte for 3,5 milliarder kroner sidste år. Det svarer til cirka 10 procent af selskabets samlede omsætning.

Computerworld har interviewet TDC's bestyrelsesformand, Vagn Sørensen, og bringer i denne uge flere artikler omkring TDC under kapitalfondene.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere