Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

TDC vokser i Danmark trods kapitalfondes slankekur

Det danske telemarked er i dag mere domineret af TDC end i januar 2006, da fem kapitalfonde købte sig ind i teleselskabet. Læs her, hvad der er sket.

Størstedelen af TDC er ejet af fem kapitalfonde, som igennem mere end fire år har styret teleselskabet hen imod, hvor det står i dag. Et mindre teleselskab internationalt set, men et selskab med en stærk markedsposition på det danske hjemmemarked.
 
Kapitalfondenes ejerskab lakker dog mod enden. For to uger siden blev det officielt, at TDC-ejerne har hyret en række banker, der skal rådgive fondene om deres fremtidige ejerskab af telekoncernen. Det vil sige et salg af aktierne i koncernen.
 
De fem kapitalfonde købte sig ind i TDC i januar 2006 for cirka 67 milliarder kroner, som sikrede dem et ejerskab på 87,9 procent igennem deres fælles selskab, Nordic Telephone Company (NTC). De nye ejere blev budt velkomne af den daværende TDC-topchef, Henning Dyremose,
 
"Vi glæder os til sammen med NTC at videreudvikle TDC til gavn for kunderne, medarbejderne og det danske samfund," lød det fra Henning Dyremose i forbindelse med kapitalfondenes indtog. 
 
Gavnet hvem?
Spørgsmålet er dog, hvem kapitalfondenes TDC-ejerskab har gavnet. Professor Knud Erik Skouby fra Aalborg Universitet følger den danske telebranche, og han er ikke i tvivl om, hvem kapitalfondenes ejerskab af TDC især har gavnet.
 
"Det har først og fremmest gavnet kapitalfondene," siger Knud Erik Skouby.
 
Indtil videre har de fem kapitalfonde trukket 47,1 milliarder kroner ud af teleselskabet i form af aktieudbytte, mens værdien af selskabets resterende aktier er 42,5 milliarder kroner. Et salg til den nuværende aktiekurs indbringer dermed et provenu på 23 milliarder kroner til de fem kapitalfonde.
 
"Det må siges at være en god forretning, hvor kapitalfondene har gjort et godt stykke arbejde med at strømline butikken," siger Sydbank-aktieanalytiker Morten Imsgard.
 
TDC har udbetalt de mange udbytter i en periode, hvor selskabet har solgt fra, fra og fra i udlandet. Strategien har under de fem kapitalfonde heddet, at TDC skal have et nordisk fokus, mens alt andet i udlandet skal sælges fra.

Og for nylig solgte TDC så den sidste ikke-nordiske brik fra, da koncernen solgte det schweiziske teleselskab Sunrise for mere end 18 milliarder kroner til kapitalfonden CVC Capital Partners, og handlen blev godkendt i torsdags. 
 
"Vi har de sidste tre til fire år arbejdet på en strategisk refokusering på vej mod at blive en rendyrket nordisk kommunikationskoncern, og det er jo den rejse, som vi slutter med dette salg," fortalte TDC-koncernchef Henrik Poulsen, da salget blev offentliggjort 17. september. 
 
Står stærkt
Teleanalytiker John Strand fra Strand Consult mener, at det danske telemarked i dag har et TDC, som er mere professionelt og mere modigt end tiden før kapitalfondene. Ifølge analytikeren har TDC under Henning Dyremoses afløser, Jens Alder, og især under den nuværende topchef, Henrik Poulsen, turdet lancere produkter, som kannibaliserer eksisterende TDC-produkter.
 
"Selskabet er gået fra at være reaktivt til at være proaktivt i det her marked, og devisen er, at det er bedre at slå først end at slå igen," forklarer John Strand.
 
Han fremhæver, at TDC har en lang række af forskellige varemærker, der konkurrerer på kryds og tværs.
 
"TDC har discount brands (Unotel, M1 og Telmore, red.) på mobilsiden og discount på bredbånd med Fullrate, og TDC har lanceret HomeTrio, som konkurrerer direkte med YouSee, så TDC har i dag en fantastisk markedsposition," siger John Strand.
 
Mens TDC igennem de sidste fire år har solgt fra i udlandet, har selskabet haft fokus på at positionere sig på det danske hjemmemarked. TDC har under kapitalfondenes ejerskab købt virksomheder som bredbåndsudbyderen Fullrate, mobilselskabet M1 og Dongs fibernet.
 
De mange opkøb sætter deres præg på TDC's markedsposition, hvor selskabet i dag står stærkere på det danske mobilmarked - til trods for, at konkurrencen her er intensiv. Ifølge Knud Erik Skouby er det danske mobilmarked et af de mest konkurrenceprægede i EU.

Øger markedsandele

Teleselskabet har under kapitalfondenes ejerskab øget sin markedsandel på det danske mobilmarked fra 41,6 procent i første halvår 2006 til 44,4 procent i andet halvår 2009. Ifølge John Strand er det, fordi de to største konkurrenter har givet TDC for meget plads.
 
"Telia har på mobilområdet kørt en zigzag-kurs, hvor de det ene tidspunkt har været aggressive på telefonpriser og efterfølgende ikke aggressive. Og Telenor har i lange perioder af 2009 haft mere fokus på xDSL-forretningen end kerneforretningen, som er mobiltelefoni," siger John Strand.
 
Det er dog ikke kun på mobiltelefoni, at TDC står stærkere i dag. Telekoncernen har også en stærkere position på det danske marked for bredbånd via fastnet. TDC's andel er siden kapitalfondenes opkøb vokset fra 59,9 til 63,3 procent af bredbåndsmarkedet. 

TDC ejer størstedelen af den faste danske infrastruktur via ejerskab af kobbernettet, og ifølge Knud Erik Skouby er det aldrig lykkedes de regulatoriske myndigheder at finde nøglen til at sikre en effektiv konkurrence på TDC's net.
 
"Det har været besværligt og egentlig ikke særlig effektivt, når det kommer til stykket, men det er selvfølgelig bedre, end hvis man ikke gjorde noget," siger Knud Erik Skouby om reguleringen, der skal give fremmede udbydere adgang til at levere bredbånd i TDC's net. 
 
Svært marked
Samtidig har IT- og Telestyrelsens seneste halvårsstatistikker vist, at markedet for bredbånd via fastnet er noget nær stagneret.
 
"Det er et vigende marked, og da har de andre operatører har fundet ud af, at det her er for besværligt, og de satser på mobilt bredbånd i stedet," siger Knud Erik Skouby.
 
Det er et synspunkt, som teleanalytiker Torben Rune fra Netplan bakker op. Han mener, at reguleringen af TDC's net gør det svært for konkurrenterne at tilbyde konkurrencedygtige produkter igennem TDC's kobbernet.
 
"Telia og Telenor har sagt, at grossistpriserne er for høje, og det er efter min vurdering korrekt. Men der er ikke udsigt til, at IT- og Telestyrelsen gør noget ved det," siger Torben Rune.
 
En del af TDC's øgede markedsandel på bredbåndsmarkedet hænger sammen med, at teleselskabet har købt op. Sidste år købte TDC både kabelselskabet A+ og bredbåndsudbyderen Fullrate.

Desuden købte TDC også Dongs fibernet i hovedstadsregionen. Siden hen har flere af udbyderne i fibernettet sagt, at TDC tager for høje priser for adgang til nettet. Det var ifølge Telenor årsagen til, at selskabet droppede at tilbyde produkter i nettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere