Artikel top billede

Danskerne tvinges til online-selvbetjening i 2012

Tvungen digital selvbetjening ser med stor sandsynlighed dagens lys for første gang i kommunerne til næste år, hvor danskerne skal til tasterne, hvis de skal flytte eller have børnene passet i en institution

Læs også: Sådan kan Danmark spare milliarder med din it-hjælp

Læs også: Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?

KL og Økonomistyrelsen har siden efteråret undersøgt, om danskerne skal/kan tvinges til at betjene sig selv på nettet.

Undersøgelsen drejer sig konkret om fire udvalgte kommunale borgerservice-områder med henblik på at opnå millionbesparelser på de kommunale bundlinjer. 

Konsulent Astrid Marie Starck fra KL's Center for borgerbetjening og it-politik påpeger, at områderne er valgt ud fra ideen om at høste de lavest hængende frugter på områder, hvor kompleksiteten er forholdsvis lav.

"Vi skal være sikre på, at borgerne har optimale betingelser for at bruge de digitale løsninger. Derfor har vi valgt fire områder, der er nemme at forstå, og hvor de nuværende løsninger fungerer godt," fortæller Astrid Marie Starck til Computerworld.

Ukendte millionbesparelser

Men er fire områder ikke lidt lidt, hvis man virkelig ønsker besparelser, der kan mærkes på det nationale budget?

"Flere kommuner har sagt, at hvis vi kun gør digitaliseringen obligatorisk på fire områder, er det uambitiøst. Men dette er første skridt for at se, om vi kan stå på mål for, at de digitale selvbetjeningsløsninger i det offentlige er gode nok. Det er nyt politisk land, og vi skal derfor tage et skridt ad gangen," forklarer Astrid Marie Starck. 
 
Hun fortæller samtidig, at på grund af forhandlinger med Finansministeriet, så ønsker hun ikke at fortælle om besparelsespotentialet igennem pressen. 

"Desuden er vi i gang med at regne på businesscasen, så vi har endnu ikke de konkrete tal," lyder det fra KL-konsulenten.

Senest har Det Digitale Råd anslået, at det offentlige kan hente helt op mod otte milliarder kroner, hvis der for alvor bliver sat fut under selvbetjeningskedlerne.

Medbetjening til de it-svage

Hvis de fire områder ryger ud til obligatorisk (læs: tvungen) selvbetjening på nettet, vil det være første gang, at det sker i kommunalt regi.

På nuværende tidspunkt er SU-ansøgning og administration det eneste offentlige område, hvor borgerne er tvunget til tasterne.

Derfor er KL lige nu i gang med at undersøge, hvorvidt alle borgere i målgruppen kan hitte ud af at betjene sig selv på nettet, og om nogle borgergrupper falder fra undervejs - eller om de bare skal have det sidste skub mod skærmen.

"Vi undersøger blandt andet, hvordan løsningerne bliver anvendt i dag, og hvordan kommunernes erfaringer er med de nuværende selvbetjeningsløsninger. Derudover kigger vi på, om der skal mere udviklingsarbejde til i forbindelse med at gøre løsningerne brugervenlige," siger Astrid Marie Starck. 
  
Samtidig er KL og Økonomistyrelsen dog enige om, at de borgere, der ikke betjener sig selv, skal kunne få hjælp til medbetjening i kommunernes borgerservicecentre i en overgangsperiode.

"Vi forventer, at de fleste borgerne vil kunne overgå til de digitale løsninger, men der skal altid være mulighed for, at borgerne skal kunne få hjælp til de digitale løsninger."

"Hvordan borgernes anvendelse af løsningerne vil stige er svært at spå om, men med den rette kanalstrategi bør det kunne gå hurtigt. Omkring et år efter, at forslaget bliver vedtaget, kan man forvente, at borgerne har flyttet sig til de digitale løsninger," vurderer Astrid Marie Starck.

Læs også: Sådan kan Danmark spare milliarder med din it-hjælp

Læs også: Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere