Den tyske forbruger-organisation Verbraucherzentrale Bundesverband advarer nu mod at bruge det sociale netværk Facebook. Den skarpe advarsel er en reaktion på Facebooks planer om at ændre sine regler for, hvordan man håndterer brugernes oplysninger. De nye betingelser fra Facebook betyder blandt andet, at brugernes data kan blive videregivet til tredjeparter. Det kan være partnere som CNN, AOL eller Yahoo, der altså modtager informationer om Facebooks brugere.
”I øjeblikket kan vi kun råde brugerne til at modsætte sig de planlagte ændringer og finde en anden udbyder sammen med deres venner,” lyder budskabet fra Gerd Billen, formand for Verbraucherzentrale Bundesverband.
Facebook-brugerne har haft mulighed for at kommentere de nye vilkår i en uge, men det ser ud til, at Facebook er fast besluttet på at gennemføre ændringerne.
Hvis de nye vilkår som ventet træder i kraft om kort tid bliver indstillingerne for de 400 millioner Facebook-brugere automatisk opdateret, og hvis man ikke ønsker at give sit samtykke til at dele data med tredjeparter, skal man selv aktivt ændre indstillingerne.
Den tyske hacker-klub Chaos Computer Club har også kritiseret, at sociale netværk som Facebook samler enorme mængder af data om brugerne, og den tyske Stiftung Warentest mener at databeskyttelsen hos Facebook er alt for ringe.
Det har ligefrem fået den tyske forbrugerminister Ilse Aigner til at sende et åbent brev til Facebook-chef Mark Zuckerberg, hvor hun truer med at slette sin profil på det sociale netværk. Hun har tidligere kritiseret den omstridte Street View-tjeneste og forlanger nu, at Facebook skal undlade at videregive brugernes data til sine partnere.