Facebook laver løbende ændringer af sine vilkår for at bruge siden. Nu har den sociale side lavet en tilføjelse, der skal kontrollere brugernes brug af den obligatoriske statusopdatering, hvor brugerne normalt skriver citater, tanker eller nyheder til deres venner.
Tidligere har det været Facebooks vilkår vedrørende billeder, der har fået brugernes sind i kog. Men denne gang lader den største ændring til at være en tilføjelse om, at brugerne ikke må bruge statusopdateringerne til reklamer. Tilføjelsen lyder helt præcist, at man ikke må bruge opdateringen for egen vindings skyld. Det indebærer også, at man ikke må "sælge" sine opdatering til annoncører.
Ændringen skal dog næppe ses som et forsøg på at indskrænke brugernes ytringsfrihed, men nærmere som et forsøg på at dæmme op for spam på siden. Firmaer som Magpie og Twittad har allerede vist, hvordan Twitter kan blive oversvømmet med reklamer ved at lade annoncører købe sig til brugeres Twitter-beskeder.
Men ændringerne i forretningsbetingelserne er som sædvanlig nu til diskussion blandt brugerne. I den næste uge kan man efterlade sine betragtninger om ændringen ved at kommentere hos Facebook (se link nederst).