Artikel top billede

Tyndt filmudbud bremser 3D-markedet

Kun 4 procent af de store fjernsyn kan vise 3D-film. En ny formatkrig truer.

Det mangelfulde udbud af 3D-film er den største hæmsko for salget af 3D-fjernsyn. Det mener analysefirmaet DisplaySearch, som netop har udgivet en ny rapport om 3D. I øjeblikket er det kun 4 procent af alle fjernsyn på 40 tommer og derover som kan vise 3D-indhold.

Det er det klassiske problem. Det er ikke så interessant at producere 3D-film, fordi mange slet ikke kan se dem, og det er svært at sælge 3D-fjernsyn, fordi der mangler indhold.

Først i slutningen af 2009 kom de første 3D-fjernsyn og siden er det gået meget langsomt. I hele 2010 blev der kun solgt 3,2 millioner 3D-kompatible fjernsyn.

Men DisplaySearch forventer alligevel, at det stiger til 18 millioner i 2011 og hele 91 millioner i 2014.

Det lyder som en flot prognose, når man tænker på, at der indtil videre kun findes 40 film i Blu-ray 3D-format – og mange af dem er dokumentarfilm. Det er også stort set umuligt at modtage 3D tv-signaler i dag.

”Forbrugerne vil kun købe et 3D fjernsyn hvis der er et stort udbud af indhold, og i 2010 var der ganske enkelt ikke nok indhold,” siger Paul Gray fra DisplaySearch.

Fremover bliver tv-apparater sandsynligvis slet ikke solgt som 3D-fjernsyn – 3D bliver blot en ekstrafunktion blandt mange andre. DisplaySearch mener at forbrugerne i de kommende år vil forvente at et fjernsyn kan vise 3D – men det bliver ikke sådan, at man målrettet går ud og køber et 3D-fjernsyn.

Så DisplaySearch-prognosen skal nok snarere læses sådan, at 3D efterhånden bliver en helt almindelig funktion i de fleste fjernsyn – hvad enten det så bliver brugt eller ej.

”Men det er bekymrende, at der er risiko for en formatkrig. Det kunne være meget skadeligt og det vil få forbrugerne til at vente, især hvis de allerede har svært ved at beslutte sig,” siger Gray.

I Kina blev der i sidste måned lanceret nye 3D-systemer med passive briller, som har mange fordele i forhold til de aktive shutter-briller der bruges til de fleste af dagens 3D-fjernsyn – de er billigere, mindre, lettere og bruger ikke batteri.

Men DisplaySearch frygter altså, at det kan føre til en ny formatkrig på 3D-markedet.

Det anslås også i rapporten, at 21 procent af alle solgte tv-apparater i det sidste år har en eller anden form for internet-forbindelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere