Den lille søgemaskine Blekko, der har et dedikeret mål om at rense søgninger for spam, havde i januar 30 millioner søgninger.
Tallet er mildest talt svært at sætte i perspektiv til noget. Google har milliarder af søgninger om måneden. Ikke desto mindre viser det, at Blekko bliver brugt rundt omkring - at nogle rent faktisk prøver det af.
Spørgsmålet handler naturligvis om, hvorvidt Google forbliver den helt store globale søgemaskinemastodont, eller om Google simpelthen gør det bedst.
Google har valgt en hardcore algoritme-baseret tjeneste. Blekko har valgt et alternativ. De gør det muligt at bruge slashtags, som er en form for emnesøgning. Med den kan man indtaste eksempelvis /food og så få vist sider, som handler om netop mad. Man kan også vælge /date for at få vist søgeresultater i kronologisk rækkefølge. Det er meningen, at brugerne selv skal tildele slashtags til søgeresultater. Ens slashtag kan man enten holde private eller dele med andre.
Siden lanceringen i november har brugerne skabt 110.000 slashtags.
Det er også muligt at sige, at et site er et spam-site, og så vil sitet ikke dukke op i ens søgeresultater igen.
Blekko har desuden valgt at udelukke specifikke sites fra søgemaskinen. Deres motto er: "Slash the web", og de har decideret valgt at skære 20 store indholdsportaler helt ud af søgemaskinens indeks - så brugerne aldrig får dem at se. Det er eksempelvis Ehow.com, der drives af det succesfulde Demand Media. Ehow og Demand Media tjener millioner på at betale folk småpenge for at lave korte tekster eller instruktioner, som til sammen danner et kommercielt alternativ til Wikipedia. Men siderne er i dårlig kvalitet, kritiserer Blekko.
Spørgsmålet er, om Blekkos alternative vej er så god, at de formår at få flere end 30 millioner søgninger om måneden. TechCrunch-blogger Alexia Tsotsis mener, at søgemaskinen har en fremtid. De personlig slashtags er svære at vænne sig til, siger hun, men en del af verdens søgebrugere vil begynde at bruge dem, tror hun.
Alexia Tsotsis peger desuden på, at Blekko har tiltrukket 134 millioner kroner i investerings-kapital, hvilket skulle være nok til at holde firmaet i live i noget tid endnu. Pengene kommer fra angel investors og skuespilleren Ashton Kutcher.
Men mange er kritiske over for, om det er muligt at sidde i en garage og skabe en Google-konkurrent. I sidste uge sagde venture-investoren Peter Thiel, som tidligt investerede i Facebook, ved en konference i San Fransisco, at han ikke tør satse på søgemaskiner. De er for dyre at udvikle, sagde han ifølge V3.co.uk
"Søgning er en klassisk, naturlig monopol-forretning. Det er svært at skabe et teknologisk gennembrud," sagde Peter Thiel.
Han anser Microsoft for at være det eneste firma, der har ressourcer til at skabe en reel konkurrent til Google.
Direktør og medstifter hos Blekko, Rich Skrenta, er uenig i, at det er for dyrt at skabe søgemaskiner. Blekko har blot brugt 28 millioner kroner på deres hardware, oplyser han.
"Blekko har vist, at du kan bygge en søgemaskine med investeringer og hjerner," hævder Rich Skrenta.
Nedenfor sammenligner en søgemaskine-analytiker Google og Blekkos søgeresultater.