Orange skal have ros for at være innovativ og først med nye spændende tjenester. Men det er også disse tjenester, der har været med til at trække tæppet væk under teleselskabets økonomi.
Det mener teleanalytikeren Torben Rune fra rådgivningsfirmaet Netplan.
Han har fulgt Oranges udvikling fra den kommercielle åbning i Danmark i 1998, da selskabet hed Mobilix, og frem til i dag.
- Orange har helt klart været hårdere ramt end sine konkurrenter herhjemme. Selskabet har postet meget store investeringer i ny teknologi, selv om der ikke har været kunder nok til at betale for dem, siger Torben Rune.
Som et eksempel nævner han stedbestemte tjenester, der giver brugeren mulighed for at se på sin mobiltelefon, hvor det nærmeste pizzeria eller apotek befinder sig - bestemt ud fra hvilken sendemast, telefonen er i forbindelse med.
"Listen over Mobilix 'firsts' på området for mobile internettjenester kunne fortsætte længe endnu. Men er for intet at regne imod det, man kan forvente fra Mobilix i de kommende måneder og år. Mobilix har nemlig besluttet, at man ikke alene vil være med i udviklingen af den mobile fremtid på området. Man vil skabe den." Mobilix pressemeddelelse, sep. 2000 |
Mobilix var først med den avancerede teknologi tilbage i foråret 2000, og selskabet brugte forspringet til at profilere sig over for kunder og omverden:
Fuser
"Mobilix har et solidt forspring på et halvt års tid i forhold til alle andre operatører på de lokationsbestemte informationer," skrev selskabet i en pressemeddelelse i maj 2000.
Siden er det gået anderledes. Torben Rune vurderer, at Mobilix investerede millioner af kroner i de stedbestemte tjenester, men opfindelsen er aldrig nået ud over rampen - kunderne har ikke taget imod tjenesterne, der var baseret på en anden fuser i mobilhistorien, WAP.
- Vi læser dagligt om, hvad der kan lade sig gøre i fremtiden. Men hvor mange har gjort sig klart, at fremtiden kun er et par år fra os? Det er den fremtid, Mobilix vil skabe. Monique Moullé-Zetterström, Mobilix-direktør, sep. 2000 |
- Orange har gjort meget for at udvikle sine produkter, men man har glemt at tage kunderne med på råd, tilføjer han.