Måske er alliancen mellem Nokia og Microsoft i den sammenhæng godt for kanalen. For at Microsoft og Nokias mobilvision skal lykkes, er det nemlig vigtigt at Microsofts styrke indenfor it aktiveres. Med Windows Phone vil det måske blive nemmere for kanalspillere, der i forvejen laver Microsoft-løsninger at komme ind på det marked.
Under alle omstændigheder indikerer alliancen mellem Nokia og Microsoft, at producenterne har travlt med at positionere sig i forhold til den revolution mange forventer kommer med den udbredte brug af smartphones og tavle-computere – og ikke mindst i forhold til cloud-computing.
Det kan ikke undgå at få betydning for kanalen. Allerede nu mærker forhandlerne et pres fra cloud-bølgen, der i nogles øjne kommer til at dominere fremtiden. Nogle føler måske, at deres forretning er truet.
Men selv om mange, når de snakker cloud og mobile løsninger, ikke automatisk indkalkulerer en kanal i den beregning, er det vigtigt at holde fast i, at når teknologien bliver bare en smule mere kompliceret end banal gmail, så skal den sælges og implementeres.
Netop alliancen mellem Nokia og Microsoft illustrerer, at der er brug for forskellige kompetencer for at følge med tiden. Nokia troede at verden kunne styres fra Finland. Det kunne den ikke. Microsoft læste ikke behovene hos mobilbrugerne tidligt nok. Nu har Nokia og Microsoft så fundet hinanden.
På samme måde har virkeligheden i kanalen været meget længe. Forhandlere og distributører har hele tiden måtte redefinere sig for at finde nye måder at overleve på. Nye måder at tjene penge på. Sådan vil det også være i fremtiden. Det er alliancen mellem Nokia og Microsoft bare endnu et bevis på.