Da alle uden en invitation kunne bruge Google+ den 20. september, var interessen stor. Alle skulle ind og se giraffen. Men deres nysgerrighed var hurtigt mættet.
Det viser tal fra Chitika Insights.
Analysebureauet har ved at kigge på trafik fra Google+ efter den 20. september konkluderet, at Google+ har haft svært ved at fastholde de mange nye brugere. Helt konkret mener Chitika at kunne fastslå, at Google+ hurtigt har mistet 60 procent af den trafik, der kom den 20. september.
"Det kunne tyde på, at på trods af, at Google kunne tiltrække enormt meget opmærksomhed og mange brugere til Google+, så var det få, der kunne se en værdi i at blive hængende," siger Chitika.
Bureauet mener, at Google både er udfordret på, at der er en begrænset mængde folk i verden, der gider sociale netværk, og at Google+ ikke har nok specielle funktioner, som kan lokke folk væk fra for eksempel Facebook.
Ups - sagde jeg det?
Der er mange muligheder for at fintune, hvem man deler oplysninger med i Google+. Men selv de Google-ansatte kan tilsyneladende ikke finde ud at af bruge dem.
Steve Yegge, der er ansat hos Google, kom ved en fejl til at offentliggøre en meterlang skrivelse, hvor han primært fortæller om sine frustrationer ved tidligere at arbejde hos Amazon. Men teksten, der er fjernet men stadig kan ses på nettet, rummer også hans argumenter for, at Google+ skulle være et tegn på, at Google ikke har forståelse for platforme, og at den mangel kan skade firmaet på længere sigt.
"Google+ er en automatreaktion. Et studie i en kortsigtet strategi, formet af den forkerte opfattelse, at Facebook er blevet succesfuld, fordi de har bygget et godt produkt. Men det er jo ikke det, der har gjort dem store. Facebook er en succes, fordi de har bygget en konstellation af produkter, der gør andre i stand til at lave arbejdet. Facebook er forskellig fra bruger til bruger. Nogen bruger det kun til at spille Mafia Wars. Andre Farmville. Men der er også hundrede måske tusinde af forskellige måder at bruge sin tid på ganske fornuftige ting, så der er noget for alle," skrev Yegge og fortsætter med at kritisere, at firmaet ikke har en veludviklet API til Google+.
"Google+ er en patetisk efterrationalisering".
Sådan skal vi gøre
Måske skal Google+-udviklerne lytte til deres uheldige kollega.
Han mener, at kollegerne har hoppet over, hvor gærdet er lavest, og at de skal tilbage til tegnebrættet og finde visionerne frem. Der skal laves platforme til brugerne. Ikke produkter.
"Vores Google+-hold kiggede sig vist bare omkring og sagde: "Det ser ud til at vi har brug for nogle spil. Skulle vi ikke få nogle folk til at udvikle nogle spil til os?" Kan i ikke se, hvor absurd forkert en indgangsvinkel det er? Problemet er, at vi forsøger at gennemskue, hvad folk vil have. I it-historien har der været meget få mennesker, der kunne det. Steve Jobs var en af dem. Men vi har ikke en Steve Jobs hos os. Beklager, men det har vi altså ikke," siger han.
Steve Yegges uheldige ytring blev fjernet fra Google+, men fordi den allerede var delt med mange andre, kan den stadig læses. For eksempel her. Steve Yegge er en provokerende skribent, der tidligere har fremsat skarpe analyser. Se nogle af hans tidligere blogytringer her.