I stedet for at modtage trykte magasiner og aviser med papirposten kan abonnenter få dem sendt som digitale filer over nettet direkte til printeren. Det er ideen bag et pilotprojekt, som HP og forlaget Conde Nast har startet i USA.
Denne print-on-demand tjeneste fungerer indtil videre med månedsbladene Allure, Details, Epicurious, Glamour, Golf Digest, Self og Wired.
En af fordelene ved den digitale levering er at forlagene kan nå ud til abonnenterne hurtigere end det er muligt, hvis man kun får leveret et blad én gang om måneden.
Det kan man selvfølgelig også med et elektronisk magasin, og Conde Nast har da også udsendt en stribe af sine magasiner i et iPad-venligt format.
Men samtidig eksperimenterer man altså med nye metoder til at bringe trykte artikler ud til læserne.
Det kunne lyde som om det bliver meget dyrt for kunderne hvis man selv skal printe alle artikler ud. Men Conde Nast fortæller at udskrivningen ikke sker helt automatisk - brugeren skal stadig godkende det først.
Som en del af pilotprojektet har HP startet et blækabonnement kaldet Instant Ink, hvor man betaler mellem 6 og 11 dollar om måneden for at få leveret de nødvendige blækpatroner til at udskrive magasinerne.
Dermed behøver abonnenterne altså ikke frygte, at blækregningen løber løbsk. Den samlede regning for et digitalt print-abonnement skulle blive på mellem 72 og 132 dollar om året. Det er på niveau med prisen for et almindeligt abonnement på et trykt blad.
Indtil videre bliver print-on-demand tjenesten kun testet i dele af USA.