Konkurrencemyndighederne er tæt på at starte en undersøgelse af konkurrencen på det danske postmarked.
Dermed kan danske forbrugere og netkøbmænd måske se frem til billigere priser og mere konkurrence.
I forbindelse med rapporten "Tværnational e-handel i EU", som blev fremlagt i går, dukker fragtomkostninger op som en mulig hæmsko for konkurrencen.
Derfor vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gerne se på konkurrenceforholdene på fragtmarkedet i Danmark.
"Analysen af den tværnationale e-handel har inspireret os til at se på konkurrencen for mindre pakkepost. Det er jo blandt andet også noget ehandelsfirmaerne har nævnt, at vi burde interessere os for," siger kontorchef i styrelsen Jacob Schaumburg-Müller til ComON.
Det er især konkurrencen på småforsendelser og de såkaldte maxibreve, der kommer under luppen.
Det er det, vi hele tiden har sagt
Post Danmark mener selv, at den seneste liberalisering af postloven har givet mere konkurrence på pakkeforsendelser, men mange netbutikker mener ikke, at den samme konkurrence er slået igennem for priserne på det store område af småforsendelser - de såkaldte maxibreve.
Derfor er netbutikkernes brancheforening FDIH glade for et serviceeftersyn af konkurrencen.
"Vi ser, at prisniveauet i England og Tyskland ligger markant undet det danske. At ting nogen gang kan sendes billigere fra Birmingham i England til Vejen, end de samme pakker kan fra Aalborg til Vejen, er jo bekymrende. Derfor vil det være fornuftigt at kigge på, om der kan justeres lidt på tingene. Men nu må vi se, hvor meget markedet kan bære," siger kommunikationsdirektør Henrik Theil fra FDIH.
Breve og småpakker udgør en stor del af nethandlen i form af cd'er, bøger, dvd'er og tøj. De små forsendelser ligger i høj grad hos Post Danmark.
"Denne undersøgelse bliver jo dobbelt relevant, nu hvor erhvervsministeren har været ude og sige, at der mangler konkurrence. Det bliver interessant at finde ud af, hvad for eksempel CD WOW i England betaler, og om Post Danmarks prisniveau er i orden, og om de giver os nogle skarpe priser," siger Henrik Theil.
De danske politikere kan ikke løse det selv
Hos Dansk Erhverv hilser man en undersøgelse af danske fragtpriser velkommen. Erhvervsorganisationen mener ikke, at konkurrencen fungerer i Danmark.
"Vi plejer at sige, at de her høje transportpriser er med til at skabe et nyt grænsehandelproblem - bare på ehandel. Det er jo reelt det, der sker. At det bedre kan betale sig at handle i udlandet eller hos dansk firmaer, der har lagre i udlandet," siger Jakob Tietge, chefkonsulent i Dansk Erhverv.
Ifølge Dansk Erhverv er der primært to årsager til, at der ifølge foreningen ikke er tilstrækkelig konkurrence på området i Danmark.
"Den vigtigste årsag er, at Post Danmark er momsfritaget. Det er de private konkurrenter ikke. Normalt vil det ikke udgøre et problem, fordi man kan løfte momsen af i sit momsregnskabet, men det bliver et problem i ehandlen, hvor man ikke fakturerer den faktiske transportomkostning videre til kunderne men arbejder med en gennemsnitspris på porto. Men det gør, at man ikke kan udligne momsen, og så bliver de private postfirmaer reelt lidt dyrere og dårligere stillet," siger Jakob Tietge.
En anden årsag til, at Dansk Erhverv ikke mener, at konkurrencen er god nok, er det såkaldte udligningsbidrag.
"De private aktører på postområdet risikerer at skulle betale et udligningsbidrag til Post Danmark. Post Danmark har jo befordringspligt til at levere pakker rundt i hele landet, og hvis Post Danmark kan dokumentere, at de har nogle "urimelige ikke-kompenserede udgifter" på nogle af områderne, så kan de andre aktører på markedet blive pålagt at betale et ekstra gebyr. Det skaber noget usikkerhed på markedet, som modvirker konkurrencen".
De to ting gør, at vi ikke mener, at konkurrencen er sund, og medvirkende til at vi i Danmark har nogle forholdsvis høje priser," siger Jakob Tietge, der gerne ser postloven revideret igen.
"Men det er selvfølgelig også en EU-diskussion. Mange af tingene bliver reguleret på EU-niveau, og der er mange lande, der af forskellige årsager ikke er specielt villige til at kigge for eksempel momsdirektivet igennem og få skabt mere konkurrence".
Men han mener, at Danmark har alle muligheder for at ændre på det eksisterende, når Danmark får EU-formandskabet næste år.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ikke endeligt besluttet, om og hvordan undersøgelsen skal laves og afgrænses. Når den sættes i gang vil der typisk gå et halvt år, før resultatet foreligger.