Firmaer presses til million-investering i overflødige domæner

Nye globale domæner kan samlet set koste syv millioner kroner for danske firmaer. Men grådige domænerådgivere glemmer at rådgive, mener en af sælgerne selv.

Annonce:
Annonce:
Der er gået guldfeber i den danske domænebranche.

Det mener en af branchens egne. 

I denne måned begyndte ICANN at tage i mod ansøgninger fra firmaer, der vil have deres helt eget top-domæne på nettet. Det kunne for eksempel være Lego, der kunne bruge adressen www.lej.lego. Domænet er et såkaldt gTLD (generic top level domain).

Ansøgningsomkostningerne ligger på omkring én million kroner, så det er kun de største danske og internationale firmaer, der ville få en fornuftig forretning ud af det.

Alliegevel bliver mange danske firmaer helt useriøst rådgivet til at ansøge om et gTLD, siger Jesper Knudsen, medstifter af domænefirmaet BrandIT med base i Schweiz og Danmark.

"Jeg snakker med en hel del store og mellemstore virksomheder i Danmark, og jeg er rystet over, hvad jeg hører de bliver anbefalet at gøre. Jeg synes, at der mangler noget ærlighed i branchen, hvor man ikke bare sælger for sælge. Jeg synes, at gTLD bliver udnyttet til det, fordi mange kan se en god forretning og noget omsætning ved at anbefale det," siger Jesper Knudsen.

Han ønsker ikke at sætte tal på sin påstand, men siger, at der i hans øjne er sket et markant oversalg af gTLD-ansøgninger i forhold til, hvad der er realistisk.


Er I rådgivere eller sælgere?
"Der er for mange af mine kollegaer, der prøver at overbevise virksomheder om, at dette her er en fantastisk mulighed. Det kan gTLD'erne også ende med at være for nogle firmaer. Men man må samtidig erkende, at det er meget meget få, som vil kunne få noget ROI ud af det. Men der er desværre for få af os, der er realistiske, når vi rådgiver dem," mener Jesper Knudsen.

"Det er jo den samme debat om bankrådgivere, der bare sidder og siger "Invester, invester, invester" til kunderne".


Det kan koste syv millioner kroner
Han nævner for eksempel, at der tales åbent om de 185.000 dollars, det koster at ansøge om et domæne. Men der er mange skjulte og efterfølgende omkostninger, som nogle "glemmer" at nævne.

Selve ansøgningen kan koste flere hundrede tusinde kroner at få lavet. Når man får domænet, skal det for at blive en succes integreres i hele firmaet eller koncernen, og man skal gentænke hele sin online marketing-tilgang og måske skrotte eksisterende marketingmateriale. Efterfølgende skal man afsætte tid og ressourcer til at kommunikere med ICANN, og man skal holde sin organisation i ørene, så den nye strategi kan holdes på sporet. Det skal også med i beregningerne, at man ikke kan droppe sin eksisterende portefølje af almindelige domæner og spare på den konto, fortæller Jesper Knudsen.

"Jeg vil mene, at det kan komme til at koste mellem fem og syv millioner kroner, hvis man tager tid og ressourcer med i regnestykket - og det mener jeg, at man bør," siger Jesper Knudsen.


Ingen ved noget
De 10.000 medlemsfirmaer i Dansk Industri har haft mulighed for at rådføre sig med advokatfirmaet Bech-Bruun, der er tilknyttet erhvervsorganisationen.

Partner Claus Barrett Christiansen hos Bech-Bruun mener heller ikke, at gTLD er lukrativt for særlig mange danske virksomheder.

"Vi har været i dialog med rigtig mange firmaer, men min oplevelse er, at de fleste ender med at konkludere, at de ikke ansøger," siger Claus Barrett Christiansen, der selv mener, at gTLD vil være relevant for meget få firmaer.

"Det er nok ikke over 20 virksomheder. Det sikkert heller ikke over 10 firmaer".

Han kender ikke til virksomheder, der er blevet ansporet til at søge om gTLD.

"Men jeg er overbevist om, at der er en form for pres, men det er lige så meget internt. Hvis man ikke ansøger, det viser sig at blive en succes, så vil bestyrelsen vende tilbage om et halvt år og spørge, hvorfor man ikke har sikret de domæner, som konkurrenterne nu har. Men omvendt er det også rigtig mange penge at bruge på noget, som ingen har fakta på, fordi der ikke findes nogen fakta. Der er ingen erfaringer, som vi kan læne os op af. Ingen ved hvordan det vil ende," siger Claus Barrett Christiansen.

En anden uvished med gTLD er, at ICANN endnu ikke har meldt ud, hvordan man skal forvente, at Google forventes at indeksere og vægte de nye TLD'er. Bliver de opfattet som betalt reklame eller på lige fod med alle andre domæne-endelser, spørger Jesper Knudsen.

"Hvis vi render rundt og sælger de her domæner og om et halvt år finder ud af, at Google slet ikke understøtter dem, så vil det jo være problematisk".


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB
Forretningsudvikler
Topdanmark Forsikring A/S


Selvkørende SAS platform specialist
Topdanmark Forsikring A/S


Cobol udvikler
Topdanmark Forsikring A/S


Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
Mobility: Sådan får du de bedste løsninger

Mobility er et afgørende indsatsområde i de fleste danske virksomheder 2014. Om det er interne apps, teleløsninger, mobile grænseflader rettet mod partnere, et konkret mobilt produkt til kunderne eller noget helt fjerde, så er der rigtig mange elementer at forholde sig til. På dette how-to kommer vi omkring alt fra de grundlæggende mobil-strategier til overvejelser om infrastruktur, udvikling og drift i forbindelse med mobile løsninger. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed: Kend din risiko, dit budget og dine brugere

En konference der klæder dig på til kampen om virksomhedens data med konkrete cases, videndeling og gode råd fra eksperter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - København - 2750 Ballerup



Datasikkerhed: Kend din risiko, dit budget og dine brugere (Aarhus)

En konference der klæder dig på til kampen om virksomhedens data med konkrete cases, videndeling og gode råd fra eksperter. Læs mere

Hotel Scandic Aarhus City - 8000 Århus C






Computerworld
Test: Her er de bedste antivirus-programmer lige nu
Hvis du er på jagt efter et antivirus-program til din pc, så læs med her, hvor 23 forskellige programmer er blevet testet.
CIO
10 ting, der kan gøre din it-afdeling til en succes
Klumme: Her har du 10 gode råd til at få forretningen og it-organisationen til at arbejde bedre sammen.
Comon
Test: Netflix, HBO Nordic, YouBio og ViaPlay - hvem vinder?
Vi har testet Netflix, HBO Nordic, YouBio og ViaPlay, men hvilken af de fire streamingtjenester er bedst? Få dommen her.
Channelworld
Apple-præsenterede nye ultra-tynde iPads og en ny pixel-verdensmester
Tyndere, skarpere og hurtigere. Aftenens iPad-præsentation var en Apple classic.
White paper
Brugervalidering uden tokens
Få en fleksibel, enkel og sikker multi-faktor brugervalidering via SMS eller SMTP med PINsafe fra Swivel Secure.


Log ind
x
E-mail
Kodeord