Sådan tjener du penge på apps

Se hvordan du kan tjene penge på udvikling af mobil-applikationer.

Annonce:
Annonce:
IDG News Service: Lad os se det i øjnene: Chancerne for at blive milliardær fra den ene dag til den anden ved at udvikle den næste app med samme kolossale succes som Instagram eller lignende er ikke ligefrem overvældende.

Men det betyder ikke, at det ikke er muligt at skabe sig en rimelig indtægt i markedet for udvikling af mobil-applikationer.

Selv om konkurrencen om mobilbrugernes opmærksomhed er benhård, så findes der metoder til stødt at opbygge sin brugerbase og omsætte sine apps til penge.

Under Sloan Hi-Tech Conference ved MIT fornylig delte fem veteraner ud af gode råd om, hvordan man opbygger holdbare forretningsmodeller og sikrer, at ens app-drømme ikke brister som et mobilt modstykke til it-boblen fra 2000.

Her får du tre gode råd:

Lad være med at tro, at din app bliver den næste Instagram.

Selvfølgelig ville det være dejligt, hvis Facebooks topchef, Mark Zuckerberg, ringer og tilbyder dig milliarder for din app, der endnu ikke giver penge i kassen, men chancen for at det sker, er mildest talt ikke ret stor.

Derfor er det bedst med en langsigtet tilgang til, hvad der skal til for gradvist at få sin app til at blive en succes.

Det betyder, at det uvægerlig bliver nødvendigt med en forretningsplan for at omsætte sin app-idé til penge og på den måde demonstrere over for investorer, at man er i stand til at skabe en stabil indtægtskilde.

Paneldeltagerne ved konferencen beskriver, at der for tiden er to overordnede indtægtsmodeller, der er populære: Den ene er apps, der er gratis at downloade og som er annoncefinansierede; den anden er såkaldte "freemium"-apps, der også er gratis at downloade, men hvor brugeren kan købe ekstra indhold for at forbedre oplevelsen.

Der er generelt enighed om, at freemium-modellen er på vej frem, da den typisk giver en mere jævn indtægtskilde.

Aaron Woodman, der er chef for mobile communications hos Microsoft, mener, at app-udviklerne er nødt til at insistere på at kræve et eller andet for deres indhold, på trods af at app-butikkerne flyder over med apps, der lover det hele gratis.

"Hos Microsoft har vi kæmpet med en model for fastsættelse af  mindstepriser for at forsvare muligheden for at sælge produktet," fortæller han.

"Jeg tror ikke, der er mange andre modeller end 'freemium', hvor man kan sælge ekstra indhold til et spil."

Det er dog ikke alle, der er lige så glade for denne model.

Ray Sharma, der er stifter og direktør for XMG Studio, fortæller, at han "virkelig ikke bryder sig om" freemium-systemet.

Han forsøger i stedet at fremme noget, som han kalder "paymium"-planen, hvor brugerne betaler en lav pris for deres apps og derudover kan afkræves betaling for ekstra indhold.

"Vi tror, at den ultimative model er at tage 0,99 dollar (godt fem kroner, red.) for et spil og derefter kræve betaling for ekstra indhold," forklarer han.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Software Innovation A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få bedre performance på forretningskritiske applikationer

Nutidens virksomheder drives af it og specielt software. Bliv opdateret på, hvordan brugen af APM kan hjælpe og understøtte overgangen til en softwaredefineret forretning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Ingen ved hvordan fremtidens computervirus ser ud

Tirsdag d. 31. maj 2016 sætter vi fokus på it-sikkerhed med udgangspunkt i Microsofts teknologier. Her har du mulighed for at møde en række indlægsholdere, der vil inspirere dig til, hvordan du i praksis beskytter dig bedst muligt og hvorfor det er vigtigt at tage truslerne alvorligt - både i it-afdelingen og på direktionsgangen! Læs mere

Microsoft Danmark - 2800 Kongens Lyngby



The Mobile Wave 2016

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni bliver du opdateret på de nye, hotte mobil-trends og får et indblik i de nye løsninger og teknologier. Oplev internationale talere og konkrete danske cases. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV







Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Channelworld
Microsoft skruer gevaldigt op for dansk udviklingscenter: Hyrer udviklere i bundter
Microsoft ansætter op mod 50 nye udviklere i selskabets største investering på dansk jord siden opkøbet af Navision i 2002.
White paper
Støt produktiviteten med virtuelt samarbejde
Virtuelle samarbejdsløsninger kan være med til at øge produktivitet og samarbejde internt i virksomheden og eksternt med kunder og samarbejdspartnere. Bliv klogere på collaboration i dette White paper, skrevet af Computerworld.