Artikel top billede

Sådan håndterer du de aggressive telefonsælgere

Hvad skal du gøre, hvis du er plaget af irriterende telefonsælgere ?

De fleste med eget CVR-nummer har prøvet at blive ringet op af ofte ganske aggressive telefonsælgere, der med djævlens vold og magt forsøger at sælge alt fra telefonabonnementer til annoncer og printerløsninger.

Men kan vi være sikker på, at sælgerne har rent mel i posen, og hvordan undgår vi at falde for deres smarte salgstrick? 

Det har vi spurgt Jeppe Rosenmejer, der er chefkonsulent i Håndværksrådet, om.

Håndværksrådet er en interesseorganisation for landets små- og mellemstore virksomheder, og rådet har gennem flere år kørt en kampagne mod kriminelle annoncehajer, der ringer til virksomheder for at sælge værdiløse annoncer. 

To slags telesælgere

Heldigvis er det langt fra alle telefonsælgere, der bryder loven.

Men ifølge Jeppe Rosenmejer kan det dog ikke altid være helt let for en kunde at gennemskue, om den telefonsælger, som man har i røret, er en fupmager eller blot en meget vedholdende og aggressiv telefonsælger. 

"Som tommelfingerregel bør du dog være på vagt, hvis tilbuddet lyder for godt til at være sandt," siger han.

Derudover anbefaler han også, at du beder om at få tilsendt yderligere materiale, før du tager din beslutning. Også selv om sælgeren insisterer på, at du skal beslutte dig med det samme.

Bruger velkendte navne

Du skal desuden være opmærksom på, at især annoncehajerne ofte oplyser, at de kommer fra virksomheder med navne, som lægger sig tæt op af velkendte brands.

"Men de kan også finde på at anvende navne, der lyder som en officiel myndighed. Eksempelvis sige, at de ringer fra "erhvervsregistret," der let kan forveksles med CVR-registret," siger Jeppe Rosenmejer.

Han oplyser også, at selv de mere lovlydige telefonsælgere kan finde på at bruge denne type trick.

Eksempelvis ved at sige, at de ringer på vegne af en bestemt virksomhed, hvilket fejlagtigt kan få kunden til at tro, at sælgeren er ansat i virksomheden, selv om han måske i virkeligheden blot arbejder i et firma, der sælger virksomhedens ydelser.

Slip af med telefonsælgerne

Men hvordan slipper du af med telefonsælgerne? 

Ifølge Jeppe Rosenmejer er der kun én metode, der virker: 

"Du skal være benhård og sige nej med det samme. Det er muligt, at det virker uhøfligt. Men telefonsælgerne udnytter vores gode opdragelse, og de fleste mennesker er lidt for pæne og bliver hængende i røret, selv om de i virkeligheden bare burde knalde røret på med det samme," siger han. 

Derudover gør han opmærksom på, at du helt kan undgå at blive ringet op af telefonsælgere, hvis du tilmelder dig den såkaldte Robinsonliste

Sådan tilmelder du dig Robinsonlisten

Du tilmelder dig Robinsonlisten via selvbetjeningen på Borger.dk's hjemmeside eller ved at henvende dig til borgerservice i din kommune

Når du er tilmeldt Robinsonlisten, vil det være ulovligt for virksomheder at kontakte dig via telefonhenvendelser og adresserede forsendelser. 

Overtræder virksomheder forbuddet, kan de straffes bøde. 

denne artikel kan du læse flere trick til, hvordan du slipper af med irriterende telefonsælgere.

ComOn vil gerne høre om dine erfaringer med aggressive telefonsælgere: Skriv til j.wittorff@idg.dk.  

Læs også:

Sådan undgår du at komme til torskegilde hos Skat  

Danske annoncehajer idømt seks års fængsel




IT-JOB

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Graduate - Software Automation Program

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

UI-designer med flair for apps
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere