Hold møder som Steve Jobs: Smid tosserne på porten

Ja, nogle gange kan det være nødvendigt at være et dumt svin. Læs her, hvordan Jobs undgik uproduktive møder.

Annonce:
Annonce:
Intet kan være så plagsomt som at holde mange møder, og Apple-stifteren Steve Jobs var måske en af dem, der foragtede unødvendige møder mest.

Han havde sin helt egen mødefilosofi, der ligesom Apples produkter bar præg af ekstrem minimalisme, skriver Ken Segall i et uddrag fra sin bog "Insanely Simple: The Obsession That Drives Apple's Success", der er bragt på det amerikanske website FastCoDesign.

Steve Jobs var af den opfattelse, at de bedste og mest produktive møder opstår, når små grupper af smarte hoveder mødes. Derfor troede han også på, at alle overflødige mødedeltagere prompte skulle sparkes ud af mødelokalet.

Principper, der ifølge Segall bliver håndhævet strikst hos Apple og i dag manifesterer sig hele vejen ned gennem Apples organisation.

"Hvad laver du her?"
Segall har blandt andet selv oplevet Steve Jobs' øjne skanne gennem et mødelokale, hvorefter han udpeger en person og spørger: "Hvad laver du her?"

Og hvis argumentet for vedkommendes tilstedeværelse ikke er stærkt nok, lyder reaktionen fra Jobs: "Jeg tror ikke, at vi har brug for dig her. Tak."

Logikken bag er ifølge Segall, at hver ekstra mødedeltager øger mødets kompleksitet, hvilket for alt i verden skal undgås. Derfor skal der være et klart argument for hver enkelt deltagers tilstedeværelse.

"Der findes ikke en høfligheds-invitation til et møde. Enten er du væsentlig for mødet, eller også er du ikke. Det er intet personligt. Det er bare forretning," skriver Segall.

Ifølge artiklen fra FastCoDesign skyldes Jobs' stramme håndhævelse af sit mødeprincip blandt andet, at selv om Apple har vokset sig til en gigant-virksomhed, lå det Jobs meget på sinde at fastholde den dynamik, der kendetegner mindre iværksætter-virksomheder.

Og netop store komplekse møder var i Jobs' optik en af de ting, der især kendetegner de store og støvede virksomheder, som han foragtede.

Tre gode råd
Hvis du vil holde møder, der er lige så effektive og produktive, som dem Steve Jobs tilstræbte at holde, anbefaler Ken Segall, at du følger tre principper:

1. Smid den mindst nødvendige mødedeltager ud af lokalet.
2. Forlad mødet, hvis det varer mere end 30 minutter.
3. Sørg for, at du hver dag laver noget produktivt, der opvejer den tid, du har brugt i møder.

Især de to første punkter kan virke brutale og provokerende, men Ken Segall mener, at det indimellem kan være på sin plads med en smule af den brutale ærlighed, der kendetegnede Steve Jobs' lederskab.

Læs også:
 

Afsløring: Her er Apple-butikkernes succesformular

Farvel til Steve Jobs - her er hvad du kan lære af ham


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
DS-Display A/S
Distributør af AV-udstyr, Projektorer, Interaktive tavleløsninger, Videokonference, Storformatprint og -scan samt relateret tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse en teknisk evaluering af en ny og revolutionerende arkitektur...

I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

 
Kommende events
IT Service Management (ITSM)

It service management kan leveres af egen it-organisation eller ved at søge hjælp hos en ekstern partner. På dette event bliver du klogere på mulighederne og udfordringerne - og får lejlighed til at netværke og søge inspiration hos ligesindede. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

På Computerworlds Datasikkerhedsevent kan du blive klædt på over for sikkerhedsproblemer både internt og eksternt. Lær hvordan du får en god sikkerheds-"awareness" i virksomheden, hvordan du bedst kan håndtere adgang til følsomme data, når dine medarbejdere er uden for virksomheden, og hør hvilke muligheder du har, for at gøre din virksomheds værdier og viden så sikker som muligt. Læs mere

Park Inn by Radisson - 2300 København S



Customer Relationship Management (CRM)

It-løsninger til kundehåndtering eller CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Fra udvidede kundekartoteker til egentlige call center applikationer. I de seneste år er der kommet nye web-baserede løsninger i markedet, og valget står i dag ikke blot mellem et stort antal leverandører og løsninger, men også mellem forskellige platforme. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup






Computerworld
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
CIO
Skat sparer 100 millioner kroner med ny it-indkøbs-politik: Så enkelt kan det gøres
Med en spritny udbudsfabrik har Skat præsteret at spare 100 millioner kroner på it-driftsudbud. Læs her, hvordan Skat har strømlinet sine udbudsproces.
Comon
Stortest: Her er de bedste gratis antivirus-programmer
Kan gratis sikkerhedssoftware virkelig beskytte din pc? Svaret er ja, hvis du vælger det rette produkt. Læs her en test af de mest pålidelige gratis sikkerhedsprogrammer.
Channelworld
Faneflugt blandt Microsofts danske partnere: Fylder hylderne med Microsoft-rivalers produkter
Massevis af danske forhandlere af Microsofts klassiske økonomisystem C5 er begyndt at fylde hylderne med produkter fra Microsofts rivaler. "Det virker som om, at Microsoft mere eller mindre frivilligt giver slip på kunderne i den lave ende af markedet," lyder det fra direktør.
White paper
Outsourcing af softwareudvikling
Hvordan vælger du den rigtige partner? Læs om geografi og kulturforskelle, samarbejde og vurdering af faglig kompetence og projektmodenhed.