Artikel top billede

Frisk startup-idé skal blive Danmarks nye shoppingcenter på nettet

Kan Købstaden.dk blive Danmarks svar på Amazon?

De er knapt nok færdige på skolebænken, men ambitionerne er helt færdigbagte - og store.

En gruppe iværksættere er ved at søsætte tjenesten Købstaden.dk, der med stifternes egne ord skal "gentænke måden danskerne handler på nettet".

"Handel online er for besværligt, dyrt og ugennemskueligt - både for butikker og kunder. Vi vil genopfinde shopping gågaden online. Vi bygger en solid platform, hvor butikker nemt kan oprette en webshop, til markedets bedste priser. Her skal kunder kunne søge og gå på opdagelse i hundredevis af spændende niche-butikker," siger medstifter Lasse Boisen Andersen, der stadig studerer på ITU.

Med andre ord skal Købstaden udvikle sig til at blive en form for Amazon, hvor forbrugerne leder efter produkter under samme tag - dog med den forskel at butikkerne beholder deres identitet og mulighed for individuel markedsføring. Købstaden.dk forventer at have 50-100 butikker under paraplyen, når de starter senere i år.

En webbutik for håndører

Købstaden vil give eksisterende webbutikker eksponering men også gøre det nemt og billigt for fysiske butikker at få en butik på nettet.
De faste månedlige omkostninger kan være helt ned til 300 kroner om måneden. Plus en kommission per solgte vare på otte procent.

"Alternativet er, at butikkerne skal gå ud i byen og få udviklet deres egne løsninger til 20.000-100.000 kroner. Og så skal de efterfølgende i gang med markedsføringen online som er en jungle uden lige. Hos os kan de prøve det af, og så scale op, hvis det viser sig at være en succes. Det er også en af vores ambitioner, at stimulere iværksætterlysten ved at gøre det let at komme i gang," siger Lasse Boisen Andersen.

De lave omkostninger er sammen med eksponeringen i et net-shoppingcenter et af salgsargumenterne over for butikker, der allerede har deres egen webbutik.

"Gadgets.dk er for eksempel gået med, fordi de betragter det som en ekstra salgskanal. De behøver ikke at lukke deres egen shop, men de kan teste os af, og bruge os hvis de kan se resultater," siger Lasse Boisen Andersen

Nogle af de butikker, der allerede har takket ja til Købstaden, er udover Gadgets.dk, Rie B, Guns & Gents og Carat Smykker.

Indtil videre står butikkerne selv for deres distribution, men det er planen at lave et samlet lager, så der kan spares på logistikken. Allerede i dag skal slutkunderne maksimalt betale 50 kroner i porto. Selv hvis de handler i flere forskellige butikker.
Differencen betales af fælleskassen i Købstaden.dk.

Søger investorer

Købstaden består af syv mand, hvor cirka halvdelen arbejder fuld tid. Det er et forholdsvist stort hold for en ny opstartsvirksomhed, men nogle er fortsat igang med at færdiggøre de forskellige uddannelser, som flere af dem mangler at afslutte, fortæller Lasse Boisen Andersen, der læser på ITU, hvor han også var med til at danne iværksætterforummet ITU Innovators.

Så iværksætteri ligger ham ikke fjernt. Heller ikke selv om det nærmest koster ham penge at gå på arbejde i øjeblikket.

"Iværksætteri er en form for mindset. Hvis man ikke har det mindset, så skal man tage et normalt lønmodtager-arbejde i stedet. Men hvis man har drømmen og energien til at kaste sig ud i vanvittige projekter og blive sin egen chef - så kan man godt acceptere at skulle tage penge med på arbejde. Jeg ser det selv som en risikovillig investering af min egen tid, der kan komme tilbage, når Købstaden bliver en succes," siger Lasse Boisen Andersen.

Der er endnu ingen investorer på plads, men selv om Købstaden endnu ikke er gået i luften, så søger de aktivt efter risikovillig kapital blandt investorer og fonde.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere