Fire gode råd: Slip for forstyrrelser på din telefon

Er du træt af at blive distraheret af spammails, pushbeskeder og en uoverskuelig jungle af apps? Se her, hvordan du kan undgå forstyrrelser på din telefon.

Distraktioner er overalt.

Og en af de store syndere er vores mobiltelefoner, der med bip og vibrationer forstyrrer os midt i arbejdet.

Ofte blot for at gøre opmærksom på endnu en spam-mail eller en push-besked fra en ligegyldig app.

Derfor kan det være en god idé at gennemgå dine telefonindstillinger for at øge overskueligheden og reducere distraktioner.

Se herunder, hvordan du kan reducere distraktionerne på en iPhone.

1. Slå notifikationer fra
Som det første anbefaler vi, at du slår så mange notifikationer fra som overhovedet muligt.

Gå ind i indstillingsmenuen på din iPhone og vælg derefter punktet "beskeder".

Her vælger du dine apps - en for en - og slår notifikationer fra. Du kan med fordel slå "vis i meddelelsescenter" fra, vælge advarselsformater "ingen" og har du mulighed for at slå "lyde" fra, bør du også gøre det.

På den måde lukker du effektivt munden på de forskellige apps. 

Du kan ligeledes fjerne de velkendte røde bobler, der er synlige over dine apps.

Eksempelvis fortæller de røde bobler, hvor mange ulæste mails, der ligger i din indbakke. Er du typen, der bare hele tiden må til bunds i din indbakke, kan du derfor med fordel helt fjerne de røde bobler fra din Mail-app og andre apps.

Det gør du ved at slå funktionen "etiket på programsymbol" fra.

2. Ryd op i app-kaoset
Denne skribent er næppe den eneste, der downloader stribevis af apps, der stort set aldrig bliver brugt.

De mange apps kommer hurtigt til at fyldte to, tre eller fire sider på din telefons hjemmeskærm og er med til at gøre telefonen uoverskuelig at bruge.

Derfor kan det anbefales at slette alle de apps, som du alligevel sjældent bruger. Prøv at se, om du kan få dine apps til at være på en enkelt side. Til det formål kan du med fordel samle dine apps i mapper.

Du kan også lave dit helt eget system til at holde styr på dine apps. Eksempelvis kan du samle de apps, som du ofte bruger, på den første side, og på side to kan du placere mapper med de apps, som du kun bruger indimellem.

3. Undgå sociale netværk
Forsøg at undgå sociale netværk som Facebook og Twitter fra din telefon.

Især Facebook-app'en kan være meget opmærksomhedskrævende og bimler og bamler, hver gang der er ny aktivitet.

Derfor kan det anbefales at fjerne alle notifikationerne fra Facebook-app'en, som det er beskrevet i punkt 1. Herudover kan du også tage mere drastiske midler i brug og helt fjerne Facebook og Twitter-apps fra telefonen.

Har du brug for at logge ind på de sociale netværk, kan du stadigvæk bruge din browser. Og vil du gerne kunne modtage Facebook-beskeder, men vil slippe for status-opdateringer og andet forstyrrende Facebook-gejl, kan du blot installere Facebooks selvstændige besked-app "Facebook Messenger".

4. Slå ringetonen fra
Det mest simple råd af dem alle.

Sæt din telefon på lydløs og brug kun vibrationer, når du modtager opkald og sms-beskeder. Du gør ikke kun dig selv en tjeneste, men også din kolleger, der slipper for at blive forstyrret af en sand sympfoni af ringetoner, når kontorets mobiltelefoner ringer.

Læs også:

De her programmer kan dræbe dine overspringshandlinger

Sådan får du fred for al kontorstøjen



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Overblik: Her har du ni af årets allerbedste bærbare computere
Her har du en liste over ni af de bedste bærbare computere, du kan købe i Danmark.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.