Statsministeriets hjemmeside scorer i Digicures performance-måling lavest af alle ministeriernes hjemmesider.

Så dårlige svartider har de offentlige hjemmesider

Danske borgere skal vente længere og længere for at få svar, når de klikker ind på offentlige hjemmesider.

Annonce:
Annonce:
Læs også:

Sådan sparer det offentlige kassen på webdesign


To sekunder er normalt grænsen, når internetbrugere skal vurdere, om en hjemmeside har en hurtig eller langsom svartid.

Den grænse overskrides af 11 ud af 20 danske ministerier.

Det viser en måling, som analysevirksomheden Digicure har foretaget. Det gjorde de også sidste år, og i dag er ventetiden på ministeriernes hjemmesider blevet 58 procent længere.

Bedst ser det ud hos Skatteministeriet (0,84 sekunder), og Økonomi- og indenrigsministeriet (0,85) og hos Justitsministeriet (0,92), som alle svarer på under et sekund.

Værst står det til hos Udenrigsministeriet, hvor man må vente i hele 6,33 sekunder, før hjemmesiden bliver vist. Også Ministeriet for Børn og Undervisning (5,70 sekunder) og Forsvarsministeriet (4,46 sekunder) ligger langt fra et acceptabelt niveau, mener man hos Digicure.

"Ingen internetbrugere kan lide at vente ret længe på, at en hjemmeside bliver synlig i browseren. Mere end to sekunder på nettet føles som lang tid og opleves som dårlig betjening og giver bagslag i form af dårligere omdømme og utilfredse borgere, som i stedet skal betjenes ad andre og mere omkostningstunge kanaler," siger Jesper Helbrandt fra Digicure.

Borgerne venter for længe
Analysevirksomheden peger på, at der er stort potentiale for forbedring, når mere end hvert andet ministeriums hjemmeside lader borgerne vente for længe.

"Digital selvbetjening er mantraet i den offentlige sektor. Men når over halvdelen af siderne er så lang tid om at svare, mister borgerne tålmodigheden. Det slider på ministeriernes image, ligesom ministerierne risikerer, at flere borgere i stedet ringer eller mailer og dermed giver merarbejde til ministeriets ansatte," mener Jesper Helbrandt.

En tilsvarende måling i 2011 viste en gennemsnitlig svartid på 1,55 sekunder på tværs af alle ministerier. Nu er gennemsnittet øget til 2,45 sekunder.

"Man skal løbende holde øje med sin hjemmesides performance på nettet i takt med, at der kommer nyt indhold, billeder, ændringer i opsætning eller hvis en hjemmeside begynder at få flere besøgende. Hjemmesider er dynamiske og ændrer sig hele tiden," siger Jesper Helbrandt.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Broadlinedistributør af it-produkter.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Kom helt med på mobilbølgen

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni kan du opleve internationale talere og få erfaringer og ideer fra de bedste mobilløsninger. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV



For Danmarks CIO'er og it-ansvarlige er Årets CIO blevet det årlige eksklusive mødested. Konferencen bevæger sig ind i din verden, tager aktuelle emner op, og behandler netop de områder, som det forventes, at du har en mening om - og en holdning til. Læs mere

D'angleterre - 1050 København K



Application performance management (APM)

Har du applikationer, der genererer direkte indtjening, har betydning for din virksomheds omdømme eller medvirker til at fastholde kunderne? Så bør du interessere dig for Application Performance Management - APM som et centralt element til at styrke indtjeningen fra den digitale forretning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Enmandsfirma i hosting-klemme: Hjælp! Der er blevet lukket for mine data i skyen
Efter i to uger at have været afskåret fra sine forretningsdata, der opbevares i en cloud-tjeneste, er tålmodigheden nu slut. Næste trin er fysisk besøg på adressen eller en politianmeldelse.
CIO
Chr. Hansens vej mod dyb data-udnyttelse: Kostede kun 1.000 dollar i investering
Årets CIO 2015: Der ligger enorme muligheder i data-analyse for fødevare-virksomheden Chr. Hansen, der med CIO Thomas Okke Frahm i it-spidsen blot investerede 1.000 dollar i at komme i gang med et big data-projekt, der meget vel kan komme til at tegne fremtiden for selskabet.
Channelworld
Kapitalfond bliver hovedaktionær i Conscia - lægger mere end halv milliard kroner for fuld kontrol
Kapitalfonden Axcel overtager aktiemajoriteten i den danske netværks- og mobility-virksomhed Conscia.
White paper
Intelligente forretningsprocesser
Læs her om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser, deres fordele og hvordan du hæver dine egne forretningsprocessers IQ.