Nu kan du få elektronisk rat i din næste bil

Som det første bilfirma i verden vil Nissan nu bygge en bil med fuldelektronisk rat. Slut med mekanisk styring af hjulene.

I fly har man i mange år haft det, der kendes som "fly-by-wire". Det betyder, at flyet har et elektronisk system til at bevæge kontrolfladerne. I de gamle fly var der et mekanisk eller hydraulisk system, hvor der er en direkte fysisk forbindelse mellem kontrolfladerne og rorpinden i cockpittet. I biler er der stadig en sådan mekanisk forbindelse mellem rattet og hjulene - men det bliver anderledes nu.

Nissan har netop meddelt, at man kommer med en bil med fuldelektronisk styring inden for det næste år. Dermed er Nissan den første bilproducent i verden, der indfører "drive-by-wire".

Der er ikke længere en direkte kontakt mellem rattet og bilens hjul - det er kun elektriske signaler, der sendes frem og tilbage. Du kan rive i rattet, lige så meget du vil. Det udløser blot et signal om, at hjulene skal dreje i en bestemt retning.

Den klassiske ratsøjle er altså væk. Rattet er forbundet med tom luft. Hvis den elektroniske styreboks ikke virker, sker der ingenting, når du drejer på rattet. Og dog. For Nissan har indbygget en sikkerheds-funktion, som kobler rattet til en mekanisk styring, hvis elektronikken svigter. Går det helt galt, kan du stadig dreje hjulene ved at hive i rattet.

I første omgang vil Nissan bruge den elektroniske styring i en model i luksusserien Infiniti. Det er endnu et skridt på vejen mod den selvkørende, automatiske bil. De fleste biler har allerede en elektronisk gaspedal, men bremserne og rattet fungerer stadig mekanisk.

Med det elektroniske system kan bilen selv gribe ind, hvis bilen bliver presset af sidevind eller kommer ud i en anden farlig situation. Nissan vil også udstyre sine biler med sensorer og et kamera, der er installeret under bakspejlet. Informationerne fra kameraet sendes direkte til kontrolsystemet.

Det er stadig bilisten, der styrer, men bilen er i stand til at korrigere og overtage kontrollen, hvis den registrerer en mulig fare. I praksis betyder det også, at du skal foretage færre bevægelser med rattet.

Systemet skulle også være i stand til at genkende forhindringer på vejbanen og styre forbi. Det samme gælder, hvis bilisten falder i søvn - så sørger systemet selv for at holde bilen på vejen. Det er altså en slags hybrid mellem den almindelige bil og de selvkørende robotbiler, som Google og andre tester i øjeblikket.

Der er flere informationer om systemet i dette tekniske dokument fra Nissan.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Konsulentydelser, soft- og hardware inden for virtualisering, deployment, systems management, server/storage, køling, sikkerhed, backup, remote backup

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.